رئيس قوه قضاييه خطاب به قضات گفت: اجرای عدالت وظیفه همه قضات است، اجازه ندهید کانون‌های قدرت و ثروت شما را از مسیر حق و عدالت منحرف کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله "صادق آملی لاریجانی" رئیس قوه قضایه در آخرین روزهای سال 92 در مراسم تحلیف جمعی از کارآموزان قضایی گفت: قضات و كارآموزان قضايي هم بايد به قانون و هم به فتاوای فقهي احاطه كاملي داشته باشند تا در صدور رأی بتوانند رأی عادلانه‌ای صادر كنند.

رئيس قوه قضاييه ركود دانش و هوای نفس را دو خطر عمده پيش روی قضات دانست و با تأكيد بر ضرورت تقويت مستمر بنيه علمي به دور شدن از هواي نفس نيز اشاره كرد و گفت: برخي از قوانين همچون قانون مجازات اسلامي و آيين دادرسي تغيير يافته و يا در حال تغيير است كه قضات بايد به آن احاطه داشته باشند.

آيت‌الله آملی لاريجاني به جذب قضات برای ترميم كمبود قضات در قوه قضاييه اشاره كرد و افزود: در طول برنامه پنجم توسعه مقرر شده تعداد 4 هزار قاضی به دستگاه قضايی اضافه شوند كه به اضافه هشت هزار قاضی موجود، اميدواريم به استواری، توانايی و اقتدار اين دستگاه و ارتقای سطح خدمت رسانی آن منجر شود.

رئيس قوه قضاييه منصب قضاوت را بسيار مهم و دارای جايگاه رفيع برشمرد و با اشاره به تأكيد شرع و قانون اساسي بر اين جايگاه مهم تصريح كرد: هر چقدر كه وظيفه‌ها سنگين‌تر باشد خطرات پيش رو نيز سنگين‌تر خواهد بود و شما كارآموزان قضايي و فارغ‌التحصيلان قضاوت بايد از هم اكنون متوجه و مهيا باشيد تا از اين سفره عظيم خدمتي كه خداوند برايتان گسترده است بهره‌مند شويد و اجازه ندهيد كه صاحبان ثروت و قدرت به سراغتان بيايند.

وی رسيدن به جايگاه مهم و رفيع قضاوت عادلانه را نيازمند مجاهدت فراوان دانست و با اشاره به برخي آيات و روايات درخصوص اهميت قضاوت در اسلام گفت: در دين مبين اسلام يك ساعت اجراي عدالت بهتر از 70 سال عبادت دانسته شده است و البته اجراي عدالت نيازمند اين است كه شما از همين حالا به هوای نفس خودتان اجازه غلبه ندهيد و به افراد دارای قدرت و ثروت نيز اجازه ورود ندهيد.

رئيس قوه قضاييه تأكيد كرد: اگر اغنيا و ثروتمندان با پول و قدرت و مكنت خود به شما نزديك شوند و آرای شما را جذب كنند فقرا و مظلومان و دردمندان محروم‌تر و دردمندتر خواهند شد.

وی تاکید کرد: اجرای عدالت وظیفه همه قضات است، اجازه ندهید کانون‌های قدرت و ثروت شما را از مسیر حق و عدالت منحرف کنند.

آيت‌الله آملی لاريجاني با يادآوری اين نكته كه در برخی گزارش‌ها و نظارت‌ها مشخص شده كه برخي قضات غضب و عصبانيت خود را در حين كار دخالت می‌دهند گفت: حتي اگر فردی در حين انجام خدمت و قضاوت، حرف تندی هم گفت نبايد در اقدامات قضايی و يا صدور حكم غضب و عصبانيت خود را متجلی كنيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار