کانوپولو يک ورزش گروهي و جذاب است که روي آب با قايق و توپ انجام مي‌شود.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، کانوپولو، که در برخی کشورها "کایاک‌پولو" نامیده می‌شود، یک ورزش گروهی با توپ است، که بر روی آب و توسط 2 تیم با ۵ بازیکن (هریک بر روی یک قایق ِ کانو) انجام می‌شود و هر تیم تلاش می‌کند تا توپ را وارد دروازه حریف کند، در پایان تیمی که تعداد گل بیشتری به ثمر رسانده است، برنده خواهد بود.
 
کانوپولو یکی از انواع ورزش قایقرانی ِ کانو و کایاک است.
 
این رشته در سه دوره اخیر بازی‌های جهانی که مخصوص مهمترین ورزش‌های غیرالمپیکی است، برگزار شده‌است.

*پیشینه

این ورزش در بسیاری از نقاط دنیا قرن‌ها بازی می‌شده ‌است، چه به منظور تفریح و چه به شکل مسابقه.
 
هم‌اکنون نهاد نمایندگی کننده این ورزش کمیته کانوپولو فدراسیون بین‌المللی قایقرانی است که از سال ۱۹۹۴ هر 2 سال مسابقات جهانی این رشته را برگزار می‌کند.
 
تا سال ۲۰۱۲ ده دوره مسابقات قهرمانی جهان کانوپولو برگزار شده و استرالیا و هلند هر کدام سه بار و فرانسه و بریتانیا هر کدام 2 بار در بخش مردان به قهرمانی رسیده‌اند و در بخش زنان هم آلمان و بریتانیا هر کدام چهار بار و استرالیا 2 بار قهرمان کانوپولوی جهان شده‌اند.
 
در بازی‌های جهانی نیز آلمان و فرانسه و هلند در بخش مردان هر کدام یک بار و در بخش زنان آلمان 2 بار و بریتانیا یک بار به مقام قهرمانی رسیده‌اند.

کانوپولو ترکیبی از واترپولو و قایقرانی است، از نظر تاکتیکی به بسکتبال و واترپولو شباهت دارد. ورزشکاران این رشته باید مهارت زیادی در قایقرانی و کنترل قایق داشته و از سرعت عمل و قدرت بدنی بالایی (به ویژه دست‌ها) برخوردار باشند.
 

*قوانین

از توپ واترپولو برای اين مسابقه استفاده می‌شود و هر بازیکنی تنها تا ۵ ثانیه پس از تصاحب توپ حق مالکیت آن را دارد. دریبل زدن با انداختن توپ به سمتی دیگر و پشت سر گذاشتن بازیکن مدافع انجام می‌شود. تکل بازیکن صاحب توپ با تنه زدن به شانه‌ها و پشت او انجام می‌شود.
 
هر مسابقه دو داور دارد که هر کدام یک نیمه را کنترل می‌کنند و دو خط نگهدار هم دروازه را زیر نظر دارند. داور برای جریمه شخصی بازیکنان خطا کار از سه کارت سبز، زرد و سرخ استفاده می‌کند.
 
تعداد تعویض‌ها محدودیتی ندارد و اطلاع داور نیز لازم نیست، اما باید ابتدا بازیکن تعویض شده از محوطه خارج شود، سپس یار جایگزین وارد بازی شود.

محوطه بازی ۳۵ در ۲۳ متر مساحت دارد و محدوده آن معمولاً به وسیله طناب‌های معلق مشخص می‌شود (مانند مسابقات شنا). دروازه يک متر عرض و یک و نیم متر طول دارد و در ارتفاع 2 متری معلق است. دروازه‌بان با نگهداشتن پاروی خود به شکل عمودی از دروازه دفاع می‌کند.

زمان بازی 2 نیمه ۱۰ دقیقه‌ای است و هر نیمه همانند واترپولو با قرار گرفتن همه بازیکنان رو به روی دروازه خودی و انداختن توپ به مرکز زمین توسط داور آغاز می‌شود.
 
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار