نادر ابراهیمی داستان نویس معاصر ایرانی آثاری چون"صوفیانه‌ها و عارفانه‌ها" و "یک‌ عاشقانه آرام" را از خود به یادگار گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ نادر ابراهیمی داستان‌نویس معاصر ایرانی در 14فروردین 1315در تهران متولد شد. پد روی "عطاءالملک ابراهیمی" فرزند "آجوادان حضور" و از نوادگان" ابراهیم خان ظهیرالدوله" حاکم نامدار کرمان در عصر قاجار بود که رضاشاه وی را خلع درجه و از کرمان به مشکین‌شهر تبعید کرد.

مادر"نادرابراهیمی" نیز از لاریجانی‌های مقیم تهران به شمار می‌آمد ابراهیمی تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراند و پس از اخذ دیپلم ادبی از "دبیرستان دارالفنون" در دانشکده حقوق ادامه تحصیل داد وی این دانشکده را پس از دو سال رها کرد.

ابراهیمی پس از ناتمام گذاشتن تحصیل خود در رشته حقوق، لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی اخذ کرد وی از 13سالگی به یک سازمان سیاسی پیوست و بارها دستگیر و بازجویی شد و به زندان رفت.

ابراهیمی در دو کتاب خود با عنوان"ابن مشغله" و "ابوالمشاغل" ضمن شرح وقایع زندگی خود به بیان فعالیت‌های گوناگون خود پرداخت وی مترجمی ویراستاری؛ فیلمسازی مستند و سینمایی، چاپ مقالات ایران‌شناسی و تصویرگری کتاب‌های کودکان را نیز در کارنامه‌کاری خود دارد.

ابراهیمی نویسندگی را از 16سالگی آغاز کرده بود و در سال 1342 نخستین کتاب خود را با عنوان"خانه‌ای برای شب" منتشر کرد که داستان"دشنام" آن با استقبال چشمگیری مواجه شد. تا سال 80، علاوه بر صدها مقاله تحقیقی و نقد، بیش از صد کتاب چاپ و منتشر کرده است.

کتاب‌های ابراهیمی در زمینه های داستان بلند و کوتاه کتاب کودک و نوجوان، نمایشنامه، فیلم‌نامه و پژوهش در زمینه‌های مختلف نوشته شده کتابهای وی به زبان‌های گوناگون ترجمه شده است ابراهیمی همچنین چندین فیلم مستند و سینمایی را تهیه کرد.

همچنین ابراهیمی نویسندگی و کارگردانی دو مجموعه تلویزیونی را بر عهده داشت همچنین نخستین موسسه غیردولتی ایران‌شناسی را تاسیس کرد فعالیت‌های حرفه‌ای خود را با تاسیس موسسه همگام در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان متمرکز کرد.

موسسه همگام"عنوان ناشر برگزیده آسیا و نخست جهان" را به خود اختصاص داد.

ابراهیمی در زمینه ادبیات کودکان جایزه نخست "براتیسلا" و تعلیم و تربیت یونسکو را دریافت کرد. وی برگزیده جایزه کتاب سال ایران و چندین جایزه ادبی دیگر نیز شد.

بنابراین گزارش وی عنوان "نویسنده برگزیده ادبیات داستانی" را در 20سال پس از انقلاب به خاطر نگارش داستان بلند و هفت جلدی"آتش بدون دود" به دست آورد.

ابراهیمی در سن 72سالگی در 16خرداد 1387 درگذشت از آثار وی می‌توان "سرودخوان جنگ در خطر نام و ننگ" ، "خانه ای برای شب" ، "آرش در قلمرو تردید" ،" مصابا و ردپای گاجرات" و "بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم" را نام برد.

ابراهیمی همچنین "هزار پای سیاه و قصه‌های صحرا" ،" افسانه باران" ،" در سرزمین کوچک من" ، "تضادهای درونی انسان جنایت و احتمال" ،"مکان‌های عمومی" ،"رونوشت بدون اصل"،"درحد توانستن" و "غزل داستانهای بد" را به رشته تحریر درآورد.

"فردا، مشکل امروز نیست"،"براعت استهلال"،"چهل‌نامه کوتاه به همسرم"،"آتش بدون دود"،"یک صعود باورنکردنی"،"تکثیر تاسف‌انگیز پدربزرگ"،"مردی در تبعید ادبی"،"حکایت آن اژدها" و "برجاده‌های آبی سرخ" را از خود به یادگار گذاشت.

"صوفیانه‌ها و عارفانه‌ها" ،"یک عاشقانه آرام"،"سر دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد"،"طراحی حیوانات"،"پیشگفتار کوچه‌های کوتاه"، همچنین "کلاغ‌ها"،"دور از خانه"،"قصه گل‌های قالی"،"پهلوان پهلوانان پوریای ولی" و "من راه خانه‌ام را بلد نیستم" از دیگر آثار اوست.


انتهای‌پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار