وزیرامورخارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه قزاقستان تاکید کرد : امیدواریم ماموریت نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا به حل و فصل بحران اوکراین و حفظ حقوق اقلیتها در این کشور کمک کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ، وزیرامورخارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه قزاقستان تاکید کرد : امیدواریم ماموریت نمایندگان سازمان امنیتو همکاری اروپا به حل و فصل بحران اوکراین و حفظ حقوق اقلیتها در این کشور کمک کند.

"سرگئی لاوروف" در کنفرانس خبری مشترک با یارلان ادریس اف وزیر امور خارجه قزاقستان در مسکو گفت : ما تصویب موافقتنامه های میان روسیه و قزاقستان را در پارلمان های دو کشور طبق رهنمودهای روسای جمهور دو کشور آغاز کرده ایم. و درباره دستیابی به موافقتنامه همکاری دو کشور در سالهای 2014 و 2015 در همه زمینه ها از جمله در عرصه فعالیتهای فضایی، عرصه های نظامی و اقتصادی گفتگو کردیم و وزارتخانه های دو کشور وظیفه ایجاد هماهنگی برای اجرای همه موافقتنامه های امضاء شده را برعهده دارند. ما بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید کردیم اکنون مبادلات تجاری دوجانبه به 26.05 میلیارد دلار بالغ شده است. ما همچنین درباره مقدمات تاسیس انجمن مشترک میان دو کشور برای بررسی همه مسائل مربوط به روابط دو جانبه گفتگو کردیم ما برنامه همه فعالیتهایی را که می تواند میان وزارتخانه های امور خارجه دو کشور به منظور هماهنگی دو طرف در عرصه بین المللی از جمله در زمینه امنیت و ثبات وجود داشته باشد امضاء کردیم. ما همچنین درباره همکاری در سازمان ملل متحد و شورای امنیت و همکاری اروپا گفتگو کردیم. اوضاع منطقه از جمله وضع افغانستان، سوریه و مشکلات موجود در منطقه آسیای میانه را هم بررسی کردیم و طبیعی است که درباره اوضاع اوکراین هم گفتگو کنیم. ما تاکید کردیم که با تندروی مخالفیم و برای حل و فصل اوضاع اوکراین تلاش می کنیم ما و دوستانمان در قزاقستان امیدواریم که ماموریت نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا به حل و فصل اوضاع و بحران اوکراین و حفظ حقوق اقلیتها در این کشور کمک کند ما همچنین بر منافع دو طرف در توسعه همکاری راهبردی تاکید کردیم.

گفتنی است یارلان ادریس اف وزیر امور خارجه قزاقستان هم در ادامه این کنفرانس خبری ضمن تشکر از لاوروف گفت من دوست دارم بر اتفاق نظر خود با ارزیابی آقای لاوروف تاکید کنم. ما سالهای متمادی است که نشست های سنتی با یکدیگر داریم و در همین چارچوب دیروز وارد مسکو شدم اما به علت تنگی وقت موفق نشدیم همه مسائل را مورد بحث و گفتگو قرار دهیم از این رو امیدواریم به تماس ها و گفتگوهایمان طبق دستور کار برای بررسی مسائل مختلف از جمله مسائل امنیتی و امنیت منطقه ای و همکاری سیاسی ادامه دهیم. محور گفتگوهای ما همکاری تجاری و اقتصادی بود چون روسیه یکی از شرکا و متحدان ما است و از بزرگترین شرکای تجاری و اقتصادی ما به شمار می رود. آقای لاوروف آمار و ارقام مبادلات تجاری کنونی دو طرف را بیان کردند. عرصه های دیگری هم وجود دارد که باید روابط ما در آن عرصه ها هم تقویت شود و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یابد و ما باید توسعه روابط دوجانبه را تشویق کنیم. در سال گذشته تحولات زیادی در روابط ما رخ داد و رهبران دو کشور دیدارهای منظم دوره ای دارند به عنوان مثال آنها سال گذشته تقریبا شش بار با یکدیگر دیدار داشتند. امیدواریم این دیدارها ادامه یابد. برنامه ای که در سال گذشته در این زمینه امضاء کردیم به اجراء درآمده است در سال جاری می خواهیم سطح همکاری دو جانبه را در عرصه رسانه ای هم افزایش دهیم. در سال گذشته موافقتنامه حسن همجواری و ائتلاف در قرن بیست و یکم را هم امضاء کردیم. از جمله رویدادهای مهم سال جاری امضاء یک موافقتنامه درباره ائتلاف اقتصادی اوراسیا است و در اواخر ماه جاری قرار است رهبران دو کشور در مینسک با هم دیدار کنند. به نظر من این دیدار بسیار مهم خواهد بود و افق های گسترده ای را به روی طرفین خواهد گشود و مقدمه ای برای دیدار آینده در ماه مه خواهد بود که در جریان آن موافقتنامه ائتلاف اقتصادی اوراسیا امضاء خواهد شد. باید تاکید کنم که ما در ارزیابی دستور کار مشترک اتفاق نظر داریم و می توان گفت مواضع دو کشور منطبق است و ما در تحلیل همه مسائل مختلف، برداشت عملگرایانه داریم. بار دیگر باید تاکید کنم که طرف قزاق، از نتایج همکاری سنتی با روسیه احساس رضایت می کند. آقای لاوروف هم با دعوت ما از ایشان برای سفر به قزاقستان در نیمه دوم سال جاری موافقت کردند. ما همه تلاش خود را برای ثمربخش بودن این سفر به کار خواهیم بست. ما در آستانه برگزاری یازدهمین انجمن مشترک همکاری منطقه ای در قزاقستان هستیم.

در ادامه این کنفرانس خبری طرفین به سئوالات خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری پاسخ دادند.

همچنین از سوی دیگر وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه اعلام کرد پس از خروج نخستین گردان از ارتش روسیه ، چندین واحد نظامی دیگر روس به زودی مرز اوکراین را ترک خواهند کرد.

وی در عین حال خاطر نشان کرد محدودیتی در خصوص تردد نیروهای روس در خاک روسیه وجود ندارد.
وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه در کنفرانسی خبری پس از دیداری با همتای قزاق خود اعلام کرد:« یگان های دیگری نیز پس از اجرای وظایفی که برعهده آنان گذاشته شده است به محل استقرار دائم خود بازخواهند گشت.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفتگویی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفته بود نخستین گردان پیش از این مرز اوکراین را ترک کرد و به منطقه سامارا در بخش شرقی که محل استقرار این گردان است، بازگشت.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد:« در خصوص آنچه به تردد نیروها در خاک فدراسیون روس مربوط می شود ، محدودیتی وجود ندارد و شرکای غربی ما اذعان می کنند که از دیدگاه حقوقی ، مشکلی وجود ندارد. من این موضوع را نمایشی نخواهم کرد مانند کاری که مقامات اوکراینی و شرکای غربی آنان سعی می کنند انجام دهند.»

لاوروف از ناتو درخواست کرد تا در خصوص تقویت حضور خود در شرق اروپا توضیح دهد و به ویژه مشخص کند آیا این تردد نیروها با توافقنامه های جاری مطابقت دارد یا خیر.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد:«ما این سئوال را از پیمان آتلانتیک شمالی مطرح کرده ایم. ما منتظر پاسخی هستیم که فقط پاسخ نباشد بلکه کاملا بر رعایت مقرراتی که ما تدوین کردیم مبتنی باشد.»

وی همچنین از ناوهای آمریکایی حاضر در دریای سیاه خواست تا به کنوانسیون مونترو که مدت حضور مجاز ناوها را در این منطقه تنظیم می کند احترام گذارد و خاطر نشان کرد در زمان های اخیر ، کشتی های جنگی آمریکا بارها حضور خود را تمدید کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار