دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) اعلام کرد که گاز طبیعی در سال‌های پیش رو نقش مهمی در سبد انرژی جهان ایفا خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سید محمد حسین عادلی، دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) اعلام کرد: پیش بینی می شود که گاز طبیعی در سالهای پیش رو نقش بسیار مهمی در سبد انرژی جهان ایفا کند زیرا گاز طبیعی نه تنها پاک ترین سوخت فسیلی، بلکه سوخت قابل دسترسی و فراوان است.
 
وی افزود: چالش مهم کنونی بازار انرژی چگونگی برقراری تعادل در بازار و پاسخگویی به نیازهای رو به رشد انرژی جهان به منظور تامین امنیت انرژی در میان مدت و بلند مدت است.
 
عادلی گفت: در بحبوحه همه تردیدها و ابهام ها، یک عامل از پیش تعیین شده وجود دارد: جهان به تامین امنیت بیشتر عرضه انرژی و یک سوخت سازگار با محیط زیست که به روشی کارآمدتر مصرف می شود و در دسترس بسیاری از جهانیان قرار می گیرد، نیاز دارد؛ این موضوع نشان دهنده نقش رو به رشد گاز طبیعی و البته مجمع کشورهای صادرکننده گاز است.
 
پیش بینی می شود که تقاضای جهانی برای گاز طبیعی در نیمه نخست دهه جاری یا حتی زودتر از این موعد دوبرابر شود و بنابر این لازم است که سیاستها برای افزایش تولید گاز تقویت شود.
 
بر اساس دورنماهای انرژی، جی یی سی اف پیش بینی می کند در حالی که سهم نفت و زغال سنگ از بازار انرژی کاهش یابد اما افزایش تقاضای اولیه انرژی ادامه داشته باشد؛ سهم انرژی های تجدیدپذیر، برق-آبی و انرژی هسته ای افزایش می یابد اما گاز بیشترین سهم را از سبد انرژی خواهد داشت.
 
مجمع کشورهای صادرکننده گاز پیش بینی می کند که سهم گاز طبیعی در مصرف جهان در دو دهه آینده شتاب یابد و تقاضای گاز طبیعی ٢,٥ درصد رشد خواهد داشت.
 
عادلی گفت: ما براین باور هستیم که گاز طبیعی همچنان به در اختیار گرفتن سهم زغال سنگ و نفت  در تامین سوخت نیروگاههای تولید برق ادامه دهد.
 
وی افزود: پیش بینی می شود که به دلیل هزینه بالای نفتا در بخش پتروشیمی، استفاده از گاز به عنوان خوراک پتروشیمی ها به شدت افزایش یابد؛ این موضوع اهمیت و سود استفاده از گاز در تامین خوراک پتروشیمی ها را نشان می دهد.
 
دبیر کل جی یی سی اف گفت: با وجود نفود کم گاز در بخش حمل و نقل، اما این سوخت پاک نسبتا در حال افزایش سهم خود در این بازار است.
 
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان سیزده عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.
 
هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند و عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

اعضای این مجمع در مجموع بیش از ٦٠ درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.

انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، بازار ، سبد انرژی ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار