به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران
به نقل از بی بی سی، در حالیکه عملیات جستجوی هوایی و دریایی برای یافتن نشانهای از هواپیمای ناپدید شده مالزیایی تا کنون به نتیجهای نرسیده، از صبح امروز جمعه، کشتیهای مجهز به دستگاه ردیاب زیر سطح آب برای دریافت علایم ارسالی از جعبه سیاه پرواز هواپیما به منطقه جستجو اعزام شدند.
در این عملیات از دستگاه موسوم به "پینگر" استفاده میشود که قادر است ارتعاشات ارسالی از جعبه سیاه پرواز را دریافت و حدود محل وجود جعبه سیاه را در سطح دریا تشخیص دهد. دستگاه پینگر به کشتی آویخته است و ارتعاشات ارسالی از جعبه سیاه را که در کف دریا قرار گرفته دریافت میکند.
عملیات جستجوی زیر دریایی با مشارکت دو کشتی مجهز به دستگاه بررسی الکترونیک صورت میگیرد که ماموریت دارند مسیری به طول دویست و چهل کیلومتر را در اقیانوس هند بررسی کنند.
به گفته کارشناسان، دریافت علام ارسالی از جعبه سیاه باعث می شود تا منطقه سقوط احتمالی یافتن بقایای هواپیما محدودتر شود و بتوان عملیات جستجو با هواپیما، کشتی و حتی زیردریایی اکتشافی را در این محدوده متمرکز کرد.
در حال حاضر، عملیات جستجوی هوایی و دریایی برای کشف قطعات هواپیما در منطقهای به وسعت بیش از دویست هزار کیلومتر در فاصله حدود هزار و ششصد کیلومتری شمال غرب سواحل غربی استرالیا در اقیانوس هند جریان دارد و عملیات جستجوی زیر آبی میتواند این منطقه را محدودتر کرده و این اطمینان را هم ایجا کند که هواپیما قطعا در همین محدوده سقوط کرده است.
دستگاه پینگر میتواند علایم ارسالی از جعبه سیاه پرواز را دریافت و محل جعبه را مشخص کند
روز ٨ مارس، هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی مالزی در مسیر پرواز از کوالالامپور، پایتخت مالزی، به پکن، پایتخت چین، با دویست و سی و نه مسافر و سرنشین ناپدید شد و از آن زمان هیچ نشانهای از محل و سرنوشت این هواپیما به دست نیامده به نحوی که برای چندین روز، این احتمال هم مطرح بود که شاید هواپیما در نقطهای ناشناخته فرود آمده باشد.
دو هفته پیش، نخست وزیر استرالیا از مشاهده ماهوارهای دو قطعه شناور بر آبهای اقیانوس هند خبر داد و چند روز بعد، فرانسه و تایلند نیز گفتند تصاویر ماهوارهای حاکی از وجود چند صد قطعه شناور بر سطح آب در همین منطقه را در اختیار دارند. از آن زمان، هواپیماهای اکتشافی و کشتیهای تعدادی از کشورها در عملیات جستجو برای یافتن این "قطعات" و تشخیص آنها شرکت داشتهاند اما تا کنون موفقیتی به دست نیاوردهاند.
عملیات جستجوی هوایی و دریایی همچنان ادامه دارد و روز جمعه، انگوس هوستون، ژنرال بازنشتسته نیروی هوایی سلطنتی استرالیا که هماهنگ کننده عملیات جستجو است، گفت که به اعتقاد او هنوز هم امکان دارد بتوان قطعات شناور متعلق به هواپیمای مالزیایی را بر سطح اقیانوس هند یافت.
از روز گذشته، یک فروند زیردریایی اتمی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نیز به عملیات جستجو پیوسته است و با استفاده از تجهیزات پیشرفته در صدد یافتن محل احتمالی جعبه سیاه پرواز هواپیمای مالزیایی است.
ماجرای ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی بدون جنبههای سیاسی هم نبوده و روز جمعه، انور ابراهیم، رهبر مخالفان دولت مالزی، مقامات دولتی را به پنهان کردن اطلاعات در مورد سرنوشت این هواپیما متهم کرد.
انور یادآور شد که براساس اطلاعات راداری نیروی هوایی مالزی، هواپیمای ناپدید شده پس از طی مسافتی در مسیر عادی پرواز به سوی پکن، مسیر خود را تغییر داد و بار دیگر از فراز خاک مالزی عبور کرد اما دستگاههای دولتی نسبت به این تغییر جهت اسرار آمیز واکنشی نشان ندادند. وی در مصاحبه با نشریه بریتانیایی دیلی تلگراف، عملکرد دولت مالزی در این ماجرا را "عجیب و ابهام آور" توصیف کرده و گفته است که به اعتفاد او "اطلاعات دولت بیش از آن است که در اختیار مردم قرار گرفته است."
همچنین، مقامات دولتی چین نیز از زمان ناپدید شدن هواپیما نسبت به کارآیی اقدامات دولت مالزی در پیگیری این ماجرا ابراز تردید کردهاند هر چند در روزهای اخیر، ظاهرا به منظور جلوگیری از ایجاد یک بحران دیپلماتیک، لحن ملایمتری در این زمینه داشتهاند. اکثر مسافران هواپیما از شهروندان چین بودند و بستگان آنان نیز گفتهاند دولت مالزی از اطلاع رسانی شفاف و اقدام موثر در زمینه کشف ماجرای ناپدید شدن هواپیما خودداری کرده است.
مقامات مالزیایی این اتهامات را نادرست خوانده و ضمن تاکید بر اینکه تا تعیین سرنوشت هواپیما به تلاش خود ادامه خواهند داد، گفتهاند که مایلند تنها آن نوع اطلاعاتی را در اختیار افکار عمومی قرار دهند که صحت آنها اثبات شده و بر گمانهزنی مبتنی نیست.
انتهای پیام/