سفیر جدید امریکا در اتحادیه اروپا گفت بحران اوکراین باعث تحکیم مناسبات کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و به علاوه انسجام و یکپارچگی تقویت یافته اروپا را کاملا برجسته کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ "آنتونی لوزاتو گاردنر" در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل ضمن علام این مطلب افزود: «اتحادیه اروپا در مقایسه با 20 سال پیش که تعدادی از اعضای آن قادر نبودند با سایرین به دیدگاه واحدی دست یابند، اکنون به شریک به مراتب کارآمدتری تبدیل شده است.
گاردنر که ماه گذشته به این سمت منصوب شد افزود واکنش اتحادیه اروپا به مداخله مسکو در اوکراین، از جمله اعمال تحریم ها و امضای توافقنامه اتحاد با کیف ، کارآمد و موثر بوده است.
وی افزود: «اتحادیه اروپا متشکل از 28 کشور است و نه یک کشور و این کشورها هرکدام دارای پیشینه های متفاوت تاریخی و فرهنگی بوده و به گاز روسیه وابسته اند. اما آن چه مرا تحت تأثیر قرار داد، سرعت عمل این کشورها و همکاری نزدیک آنان با یکدیگر است.»
سفیر امریکا در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد بحران اوکراین، «نقش ناتو را تأیید» و به تقویت و تحکیم مناسبات میان کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس کمک کرد.
گاردنر همچنین موضوع امنیت انرژی را مطرح کرد و افزود برخی از نمایندگان پارلمان اروپا تأکید دارند که مسئله انرژی در مذاکرات درحال انجام در توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا - امریکا معروف به مشارکت در تجارت و سرمایه گذاری دو سوی اقیانوس اطلس (TTIP) گنجانده شود.
این دیپلمات ارشد امریکایی گفت: « این مسئله « ضرورت » ندارد. ما برای پرداختن به این گونه مسائل خارج از چهارچوب (TTIP) کارهای بسیاری انجام می دهیم و بنابر این لازم نیست این موضوع در این توافقنامه گنجانده شود.
گاردنر در زمینه امنیت ، اظهارات هفته گذشته باراک اوباما را در اجلاس بروکسل یادآور شد که در آنجا گفته بود « آزادی مجانی بدست نمی آید» و و از اعضای ناتو درخواست کرده بود به تعهدات هزینه ای شان در زمینه امور دفاعی عمل کنند.
 سفیر امریکا در اتحادیه اروپا گفت نیروهای نظامی اتحادیه اروپا و امریکا قادرند مکمل همدیگر باشند به طوری که نیروهای اروپایی در شاخ افریقا، جمهوری افریقای مرکزی کوزوو و دیگر نقاط به راحتی وارد عمل شوند. توانایی و ظرفیت ما در این کشورها چندان بالا نیست. از نظر ما این گونه نقش آفرینی ها تکمیلی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار