طبق برنامه وزارت بهداشت به منظور کاهش آمار ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مردم از نظر دارا بودن عوامل خطر ابتلا غربالگری می‌شوند.

دکتر دماری رئیس مرکز بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با  توجه به اینکه تصویر بیماری‌های امروز با گذشته متفاوت شده است و مرگ های زودرس به دلیل سرطان، فشار خون، دیابت، بیماری‌های کلیوی و حوادث افزایش پیدا کرده که به منظور کاهش این آمار مرگ و میر برنامه غربالگری را تدوین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در روستاها خانه بهداشت و در شهرها مرکز بهداشت داریم که این مراکز حدود 30 سالی است که خدماتی را به مردم ارائه می کنند بنابر برنامه غربالگری قرار است که خدمات شناسایی افراد پرخطر را طی 4 تا 5 سال آینده اجرا کنیم در واقع در طی این برنامه عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را در افراد شناسایی می‌کنیم و بعد از شناسایی مراقبت از آنها آغاز شود.

دماری ادامه داد: روند مراقبت به این گونه است که افرادی که پر خطر هستند توسط پزشک ویزیت می‌شوند و کارشناسان این مرکز روند درمان فرد را پیگیری می‌کنند  به عنوان مثال اگر فردی عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را داشته باشد احتمال "سکته قلبی" برای او در ده سال آینده وجود دارد که اگر در مرحله شناسایی عوامل خطر در فرد بالای 30 درصد باشد فرد وارد مرحله مراقبت می شود تا بتوانیم جلوی این امر را بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: این برنامه به صورت فعال از خرداد ماه امسال در چند استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود که افراد برای شرکت در این برنامه طی فراخوان دعوت می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار