بر اساس آمار دريافتي موزه باستانشناسي مردان نمكي(عمارت ذوالفقاري) در صدر آمار بازديدهاي اماكن گردشگري شهر زنجان بعد از سلطانیه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مسئول کمیته آمار و اطلاع رسانی ستاد اجرايي خدمات سفر استان زنجان با اعلام اين خبر گفت: طي اين مدت تعداد 21262 نفر از موزه باستانشناسي مردان نمكي(عمارت ذوالفقاري) شهر زنجان بازديد كرده اند.

نجفلو افزود :موزه مردان نمکی بعد از گنبد سلطانیه آمار پر بازدید ترین اماکن گردشگری را به خود اختصاص داد .

گفتنی است ؛موميايي هاي طبيعي مردان نمكي كه از معدن نمكي چهرآباد زنجان كشف شده اند از كشفيات منحصر به فرد جهان است كه تا كنون تعداد شش جسد و بقاياي انساني از اين معدن به دست آمده است.

مرد نمكي شماره 1 كه شامل سر - پا با شلوار - چكمه - چاقو - گوشواره طلا در گوش داشته و در سال 1373 از معدن ياد شده بدست آمد و در حال حاظر در موزه ايران باستان نگهداري مي شود.

مردان نمكي 2 - 3 - 4 - 5 و 6 در موزه مردان نمكي زنجان در معرض نمايش عموم قرار دارد كه از استقبال خوبي مواجه هستند.

مرد نمكي 4 كه به صورت جسد كامل انساني با لباس و كفش مي باشد پسري 16 ساله داراي گوشواره نقره اي در گوش و چاقويي به كمر آن بسته شده است. همچنين دو ظرف سفالي حاوي احتمالا روغن به كمر خود دارد. قدمت اين موميايي با توجه به آزمايشات كربن14 انجام شده به دور هخامنشي است و قدمت جسد شماره 1 مربوط به دوره ساساني مي باشد.

همه اين اجساد به دليل ريزش معدن در دوره هاي مختلف تاريخي در اين معدن مدفون شده اند./س



برچسب ها: موزه ، مردان ، نمکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.