این روزها که باید با عزم ملی و مدیریت جهادی در راستای تعالی و پویایی اقتصاد و فرهنگ جامعه کوشا باشیم، توجه به مقوله فرشبافی یکی از ساز و کارهای اساسی در این زمینه به شمار می‌رود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ فرشبافی یکی از هنرهای پردیرینه و دارای پیشینه است که در اقصی‌نقاط ایران‌زمین، ریشه دوانیده و انگشت‌های هنرمند را با گره‌زنی گره زده است.

استان همدان نیز یکی از مناطقی است که دارای هنری برجسته در این زمینه بوده و قدمتی بلند در این عرصه دارد.

این روزها که باید با عزم ملی و مدیریت جهادی در راستای تعالی و پویایی اقتصاد و فرهنگ جامعه کوشا باشیم، توجه به مقوله فرشبافی یکی از ساز و کارهای اساسی در این زمینه به شمار می‌رود.

گره‌های فرش در دل خود، هم «اقتصاد» را نهفته است و هم «فرهنگ اصیل ایرانی را».


برای تحقق شعار امسال باید به این ظرفیت مطلوب استانی توجه کرده و از آن به طور شایسته و بایسته برای پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور بهره جست.

تولید فرش دستباف از یک سو نه تنها برای مردمان ایجاد اشتغال می‌کند که با صادرات آن زمینه انتقال فرهنگ ایران و ایرانی به جهان نیز مهیا می‌شود.

در همین راستا با رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

سعید سیاری در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به ظرفیت بالای استان همدان رد بخش فرشبافی، این مهم را ثروت بزرگی برای استان خواند و افزود: باید از این ظرفیت و ثروت عظیم بهترین استفاده را کرد.

وی از فعالیت 46 هزار بافنده فعال در سطح استان خبر داد و ابراز داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی امسال به دنبال آموزش 3 هزار و 2300 بافنده فرش در سطح استان هستیم.

رئیس صنعت، معدن، تجارت استان همدان با بیان اینکه فرشبافی یکی از مصادیق عینی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در سطح کشور دانست.

وی با بیان اینکه باید زمینه را برای فعالیت فرشبافان و قالیبافان مهیا کرد، راه‌اندازی تشکل‌های صنفی، ارائه تسهیلات و ارتقای کیفیت آموزش را در این راستا مثمر ثمر دانست.

سیاری، فرش دستباف را میراثی ملی دانست که با فرهنگ مردم عجین شده است و در ادامه ابراز داشت: تمرکز بر روی این هنرصنعت زیبا و توسعه آن ارزآوری خوبی برای کشور در بر دارد.

وی ابراز داشت: استفاده از این ظرفیت عظیم باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد که البته در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه خواستار راه‌اندازی خانه فرش شد و ابراز داشت: این مهم زمینه را برای ارائه آموزش‌های کیفی‌تر محقق می‌کند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: با اشاره به مشکلات پیش روی فرش دستباف استان گفت: نداشتن سرمایه کافی برای تهیه مواد اولیه بافت برای بافندگانی که می‌خواهند برای خود کار کنند، یکی از مشکلات پیش رو است.

احمد علی‌بابایی داشتن آموزش‌های مستمر و بهینه در راستای بهبود بافت را از ضروریات دانست و ابراز داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی قالیبافی در هدایت علاقه‌مندان به قالیبافی بسیار مؤثر است.

وی با تأکید بر لزوم استمرار برگزاری دوره‌های آموزشی در طول سال گفت: این دوره‌ها باید در فصول مختلف سال و در تمام شهرستان‌ها و حتی روستاهای برگزار شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی فرشبافی در همدان اظهار داشت: از محل اعتبارات سال 92، 18 دوره آموزشی فرشبافی و قالیبافی در استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری هر دوره آموزشی 138 ساعت زمان می‌برد، ادامه داد: آموزش قالیبافی به میزان 99 هزار و 360 نفرساعت، از محل اعتبارات مرکز ملی فرش انجام می‌شود.

علی‌بابایی گفت: علاوه بر اعتبارات مرکز ملی فرش ایران، از محل اعتبارات استانی نیز برگزاری 11 دوره آموزشی را در نظر داریم که در این دوره‌ها 60 هزار و 720 نفرساعت آموزش انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در مجموع از محل اعتبارات سال 92 تعداد یک‌هزار و 160 نفر در قالب 160 هزار و 780 نفرساعت، آموزش‌های لازم را در زمینه فرشبافی و قالیبافی فرا می‌گیرند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان برگزاری این دوره‌ها را برای علاقه‌مندان کاملاً رایگان دانست.

این مقام مسئول افزود: در این دوره‌ها فراگیران با مواد اولیه فرش، ابزار و چله‌کشی، گلیم‌بافی، ساز و کار بافت فرش، نقشه‌خوانی، بهداشت محیط، ایمنی کارگاه، حقوق اجتماعی بافنده، انواع و اقسام طرح‌ها آشنا می‌شوند.

علی‌بابایی با بیان اینکه سعی شده در این دوره‌های آموزشی از مربیان مجرب استفاده شود، ابراز داشت: به قبول‌شدگان، گواهی پایان‌دوره داده می‌شود.

وی عمده هدف مرکز ملی فرش ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها را ترویج فرهنگ‌ بافت فرش و تربیت بافندگان دانست.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان کمک به واحدهای تولیدی فرش دستباف و ایجاد اشتغال پایدار و مولد را از دیگر اهداف این مهم ارزیابی کرد.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی بلندمدت برای فراگیران و دوره‌های بهبافی برای تولیدکنندگان فعلی به دلیل آشنایی با نیازهای بازار مصرف کاملاً احساس می‌شود که در این راستا برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

علی‌بابایی ابراز داشت: به طور حتم توجه به این مهم باعث افزایش کیفیت تولیدات می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای فرش برای صادرات به دیگر کشورها ابراز داشت: وجود تیم‌های بازاریابی در کشورهای مختلف به منظور شناسایی تقاضا یکی از موضوعاتی است که باید وجود داشته باشد.

برچسب ها: فرش ، فرشته ، نجات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.