در پی تاخیر آزادی زندانیان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که وی در 15 نهاد و کنوانسیون بین المللی تقاضای عضویت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی "گاردین" در مقاله‌ای نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که احیای مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را که به مدت طولانی متوقف شده بود، ماموریت شخصی خود قرار داده است، روز جمعه با اشاره به این که این مذاکرات در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، گفت دولت اوباما در مداخله خود در روند مذاکرات، بازنگری خواهد کرد.

*** اظهارات بدبینانه "جان کری" در مورد مذاکرات صلح
از جولای گذشته که جان کری برای احیای مذاکرات صلح وارد عمل شد، وی در بدبینانه‌ترین اظهارات خود به خبرنگاران گفت که اکنون زمان «راستی‌ آزمایی» تمام کسانی است که در این مذاکرات شرکت دارند. وی در کشور مراکش به خبرنگاران گفت: «مایه تاسف است که در چند روز گذشته، هر دو طرف، گام‌هایی برداشته‌اند که کمک‌ کننده نبوده است.»
روز پنجشنبه، اسرائیل برنامه آزادی زندانیان فلسطینی را لغو کرد و خواستار آن شد که مذاکرات صلح که به رهبری آمریکا صورت می‌گیرد، مجددا به طور کامل مورد بازبینی قرار گیرد. 
این طور که به نظر می‌رسد، جان کری از کوتاهی هر دو طرف در پیشرفت مذاکرات، ابراز ناامیدی کرده است. وی در مورد نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید: «آنها می‌گویند که می‌خواهند ادامه دهند، اما قرار نیست که ما تا ابد پای میز مذاکره بنشینیم. این یک تلاش بی ‌سرانجام نیست. اکنون زمان راستی‌آزمایی طرفین است.»

*** کاخ سفید اعلام کرد که مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل به نقطه بحرانی رسیده است
کری اذعان داشت که بحران‌های سیاست خارجی آمریکا در اوکراین و سوریه، و همچنین مذاکرات هسته‌ای جاری با ایران، اختصاص دادن منابع را به روند صلحی که پیشرفت قابل توجهی نداشته است، دشوار ساخته است. وی گفت: «اگر طرفین مذاکره، خودشان نتوانند گام‌های سازنده‌ای بردارند، محدودیت‌هایی در زمان و تلاشی که آمریکا می‌تواند صرف کند، وجود خواهد داشت. ما با دقت و وسواس زیادی در حال ارزیابی دقیق این مذاکرات و اینکه دقیقا به کجا رسیده و احتمالا تا کجا پیش خواهد رفت، هستیم.»
کاخ سفید بعد از آن اعلام کرد که مذاکرات به نقطه بحرانی رسیده است اما تاکید کرد که هنوز به فروپاشی کامل نزدیک نشده است. «جاش ارنست»، معاون مشاور مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات به انتهای خود رسیده است، پاسخ داد: «نه. من می‌خواهم به شما بگویم که ما اکنون به جایی رسیده‌ایم که رهبران اسرائیلی و فلسطینی نیاز دارند که مقداری زمان برای فکر کردن صرف کنند.»

*** واکنش فلسطین در قبال تاخیر در آزادی زندانیان فلسطینی 
وی گفت، درحالیکه هر دو طرف گام‌هایی برداشته‌اند که «مشکل‌زا» بوده و به کاهش اعتماد بین طرفین منجر شده است، اکنون این به اسرائیل و فلسطین بستگی دارد تا تصمیمات دشواری بگیرند؛ این تصمیمات نمی‌تواند از جانب واشنگتن به آن‌ها تحمیل شود و دو طرف باید آمادگی خود را برای ادامه روند صلح نشان دهند.
جان کری پس آنکه رژیم صهیونیستی در روز جمعه برنامه آزادی زندانیان فلسطینیان را لغو کرد، تصمیم گرفت تا به واشنگتن بازگردد. مقامات اسرائیل، از محمود عباس و تصمیم وی برای تلاش مجدد جهت عضویت در 15 نهاد و کنوانسیون‌های بین المللی، که واکنشی از سوی فلسطین نسبت به تاخیر‌ها و مشاجرات بر سر آزادسازی زندانیان فلسطینی بود، انتقاد کردند.
این اطلاعیه به توقف دو مورد از اقدامات مهم در جهت اعتمادسازی طرفین اشاره داشت که 8 ماه پیش به منظور روان ساختن مسیر مذاکرات احیا شده صلح بین طرفین مذاکره و در راستای راه‌حل دو دولت، مورد توافق قرار گرفته بود.

*** آخرین گروه از زندانیان فلسطینی هرگز آزاد نشدند
سال گذشته، فلسطینی‌ها موافقت کردند که در ازای آزادی 104 تن از زندانیان فلسطینی که پیش از روند صلح اسلو در زندان‌های رژیم صهیونیستی به اسارت گرفته شده‌ بودند، تلاش‌های خود را برای به رسمیت شناخته شدن یک‌جانبه فلسطین در سازمان ملل، به حال تعلیق درآورند. قرار بود که طبق برنامه‌ریزی‌ها، آخرین و بحث‌برانگیزترین گروه، تعطیلات آخر هفته گذشته آزاد شوند اما آنها هرگز آزاد نشدند.
این حرکت، در میان نشانه‌هایی حاکی از کاهش بردباری آمریکا نسبت به هر دو طرف در خصوص توقف مذاکرات با مقامات آمریکایی و انتقاد از اقدامات «مشکل‌زا و یک‌جانبه» صورت گرفت.
در روزهای اخیر، وی در آخرین تلاش خود برای زنده نگه داشتن مذاکرات، هفته گذشته با محمود عباس در اردن دیدار کرد و سپس در روز دوشنبه از پاریس به اسرائیل پرواز کرد تا با نتانیاهو ملاقات کند.

*** لغو دیدار جان کری با محمود عباس
جان کری برنامه‌ریزی کرده بود که در روز چهارشنبه به خاورمیانه بازگردد و بار دیگر با محمود عباس دیدار کند اما روز سه‌شنبه، وقتی که رهبر فلسطین گفت که وی در واکنش به عدم آزادسازی زندانیان توسط رژیم صهیونیستی، برای عضویت در 15 نهاد و کنوانسیون‌های بین المللی اقدام می‌کند، دیدار خود را لغو کرد. 
اعلام لغو آزادسازی زندانیان فلسطینی در بیانیه‌ای توسط «تزیپی لیونی»، وزیر دادگستری و مذاکره‌کننده ارشد رژیم صهیونیستی صورت گرفت. وی ادعا کرد که وقتی محمود عباس نامه‌های عضویت در 15 کنوانسیون بین المللی را امضا می‌کرده است، دولت اسرائیل طبق وعده خود، در حال نهایی سازی آزادی زندانیان فلسطینی بود.
به گفته مقامات اسرائیلی، آن‌ها به طور رسمی از محمود عباس خواسته‌ بودند که از درخواست برای پیوستن به 15 نهاد و کنوانسیون بین المللی خودداری کند که در غیر این صورت با اقدامات تنبیهی مواجه خواهد شد. «لیونی» گفت که آزادی زندانیان، مشروط به خودداری فلسطینی‌ها از انجام اقدامات یک‌جانبه بود. وی گفت: « اسرائیل در حال حاضر نمی‌تواند چهارمین گروه از زندانیان را آزاد کند.»

*** تهدید متقابل مذاکره‌کنندگان ارشد رژیم صهیونیستی و فلسطینی
اقدامات اخیر در حالی صورت گرفت که در بحبوحه اتهامات متقابل بین هر دو طرف، مقامات فلسطینی تهدید کردند که علاوه بر دیگر نهادها، برای عضویت در دیوان بین المللی کیفری نیز اقدام خواهند کرد.
لغو آزادی زندانیان، یک روز پس از جلسه طاقت فرسای 8 ساعته به رهبری «مارتین ایندک»، نماینده ویژه آمریکا صورت گرفت. براساس گزارش‌های تایید نشده از آن جلسه، «لیونی» و مذاکره کننده ارشد فلسطینی به تهدید یکدیگر در مورد عواقب فروپاشی  مذاکرات پرداختند.

*** آخرین نشست مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی به یک کارزار سیاسی تبدیل شد
منابع فلسطینی در گفت و گو با خبرگزاری «معان» گفتند که این نشست که در 4 صبح آغاز شد، به یک «کارزار شدید سیاسی» تبدیل شده که در آن، «لیونی» فلسطینی‌ها را به اعمال «تحریم‌های بی‌پایان» تهدید می‌کرد، در حالیکه «صائب ارکات»، مذاکره کننده ارشد فلسطین نیز آنها را تهدید می‌کرد که شکایت خود را به دیوان بین المللی کیفری در لاهه خواهد برد تا با رهبران اسرائیل همچون «جنایتکاران جنگی» رفتار کنند.»
توصیف جان کری از این نشست، این بود که در «برخی از سوالاتی که در نتیجه اتفاقات روزهای گذشته مطرح شده است، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. اما در این میان هنوز یک شکاف موجود است و این شکاف به زودی کمتر و کمتر خواهد شد.»
پس از گذشت دهه‌ها درگیری و مناقشه  با اسرائیل، مسئله زندانیان، به یک مسئله احساسی برای فلسطینیان تبدیل شده است. مردم فلسطین، به طور کلی بدون توجه به دلیل زندانی شدن این افراد، آن‌ها را قهرمان می‌دانند؛ این در حالی است که رژیم صهیونیستی به آن‌ها به چشم تروریست‌ها نگاه می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار