رئیس جمهور گفت: جامعه جهاني مي‌بايست تلاش خويش را در جهت حذف علت‌العلل ايجاد درگيريهاي مسلحانه و در رأس آن محدود كردن كشورهاي قدرتمند در دخالت در امور داخلي ديگر كشورها به هر نحوي و نيز ممنوعيت استفاده از زور و تهديد به زور در روابط ميان كشورها متمركز نمايد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، متن پيام حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني رياست جمهوري اسلامي ايران در خصوص مراسم ويژه روز جهاني آگاهي از خطر مين و همکاری مین زدایی در تهران به شرح ذیل است:

"بسم‌الله الرحمن الرحيم"

صلح و ثبات از جمله آرزوهاي ديرينه بشر در طول تاريخ حيات مي‌باشد. اين موضوعي است كه همواره از سوي انسان‌ها و دولتهاي متجاوز مورد تهديد قرار گرفته است. بديهي است ايجاد جنگ و درگيري مسلحانه موجب بكارگيري خشونت از جمله از طريق جنگ‌افزارهاي خشن مي‌گردد.

هرچند دستيابي به تسليحات متعارف براي مقابله با تهديدهاي احتمالي و نيز ايجاد بازدارندگي در مقابل دولتهاي متجاوز و گروه‌هاي تروريستي ضروري است ليكن متأسفانه برخي از اين تسليحات نيز آثار و تبعاتي فراتر از اهداف ترسيم شده دارند كه از جمله اين موارد مين مي‌باشد. كاربرد مين در درگيريها نه تنها موجب باقي ماندن آنها در زمين پس از درگيري مي‌شود بلكه به تبع آن موجب مشكلات فراوان انساني- اجتماعي- اقتصادي و زيست محيطي در زمان صلح خواهد شد.

جمهوري اسلامي ايران با الهام از تعاليم انساني دين مبين اسلام همواره منادي صلح، ثبات و آرامش جامعه جهاني بوده است و نيز از آنجايي كه خود به دليل 8 سال جنگ تحميلي رژيم بعث عراق  در گستره‌اي به مساحت حدود42 هزار كيلومتر مربع آلوده به مين، مهمات خوشه‌اي و مواد منفجره باقيمانده از جنگ شده است، پشتيبان و حمايت كننده اقدامات ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي در حوزه پاكسازي مناطق آلوده به اينگونه مهمات مي‌باشد و در اين زمينه به مسئوليت سازمان‌هاي بين‌المللي مربوط و نيز كليه كشورها تأكيد دارد.

از همين روي جمهوري اسلامي ايران راهكار مقابله با مشكل مين را نه مختص به محدود كردن استفاده از مين و يا ممنوع كردن انواعي از مين بلكه در ايجاد جهاني عاري از خشونت و افراطی‌گری مطابق با اصول منشور ملل متحد از جمله توسعه روابط دوستانه در بين‌ ملل و همكاري بين‌المللي در حل مسائل بين‌المللي بر مبناي احترام به اصل تساوي حقوق ملل مي‌داند. لذا معتقديم جامعه جهاني مي‌بايست تلاش خويش را در جهت حذف علت‌العلل ايجاد درگيريهاي مسلحانه و در رأس آن محدود كردن كشورهاي قدرتمند در دخالت در امور داخلي ديگر كشورها به هر نحوي و نيز ممنوعيت استفاده از زور و تهديد به زور در روابط ميان كشورها متمركز نمايد.

با توجه به وجود 42 هزار كيلومتر مربع مناطق آلوده به مين، مهمات خوشه‌‌اي و مواد منفجره باقيمانده از جنگ و كاشت حدود 16 ميليون مين در خاك جمهوري اسلامي ايران لازم مي‌دانم از فعاليت دست‌اندركاران مين‌زدايي جمهوري اسلامي ايران كه با ايثار و اخلاص خالصانه، همت و تلاش خويش را در جهت پاكسازي مناطق آلوده به مين، مهمات خوشه‌اي و مواد منفجره بجا مانده از جنگ متمركز نموده‌اند تقدير و تشكر نمايم.

ضمن تأكيد بر اتمام پاكسازي اوليه مناطق آلوده و ادامه پاكسازي تكميلي، اميدوارم برگزاري چنين مراسمي موجبات افزايش همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و تسريع در حل مشكل مناطق آلوده در ج.ا.ايران و ديگر كشورها گردد.

لذا اعلام مي‌نمايم كه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا تجربيات كسب شده در اين زمينه را در جهت تسريع پاكسازي مناطق آلوده در اختيار ديگر كشورها قرار دهد. به اميد آن روز كه خشونت، استفاده از زور و تهديد به زور از روابط انساني رخت بربسته، انس و الفت و محبت، همدلي و همياري جايگزين گردد.   

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار