مشهد/یک کارشناس بهداشتی اعلام کرد:

مسمومیت با ماده سرب قاتل حتمی مغز و اعصاب انسان

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: بیشترین اثر سمی مسمومیت از طریق سرب بر مغز و اعصاب انسان وارد می‌شود.


دکتر محمدجعفر صادقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: سرب چهارمین عنصر مورد استفاده در جهان است که در همه جا هست و می‌تواند سبب اختلالات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در انسان و حیوان شود.

وی اظهار داشت: سرب به مقدار کم تا مدتی بدون ایجاد عارضه‏ای در بدن می‏تواند باقی بماند ولی با بالارفتن تدریجی غلظت آن در نسوج بدن، نشانه‏های اولیه مسمومیت به شکل احساس ضعف و خستگی، درد شکم و اسهال، سردرد و اضطراب و بدخوابی و کم خونی ظاهر می‏شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: سرب از طریق جانشین شدن به جای کلسیم در فرایندهای وابسته به کلسیم از جمله یادگیری، حافظه، رشد و تمایز سلول‌های عصبی و عملکرد حرکتی، هوش و حافظه، بیش فعالی، شناختی، مشکلات رفتاری، عاطفی، مهارت‌های حرکتی دوران کودکی تاثیر می‌گذارد.

صادقی با بیان اینکه اندازه‏گیری میزان سرب خون کودکان نشان داده است که هنگام تجدید رنگ‏آمیزی منازل، میزان سرب خون کودکان افزایش می‏یابد، افزود: استنشاق غبار سرب هنگام سمباده زدن رنگ دیوار، به دهان بردن دست‏ها یا سایر اشیایی که به غبار سرب آغشته شده‏اند و بلعیدن خرده‏های رنگ یکی از راه‏های ورود سرب به بدن است.

وی خاطرنشان کرد: کودکان و زنان باردار تا زمانی که کار نقاشی منزل به پایان می‌رسد باید از منزل دور باشندو اگر انتقال افراد خانواده به بیرون ممکن نیست، به‌طور کامل ناحیه کار بسته نگه داشته و از تهویه مناسب استفاده شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: مسمومیت ، سرب ، اعصاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.