مديركل امور عشايرخراسان شمالي گفت: بارندگي هاي نوروز امسال در مناطق قشلاقي و از سويي سردي هوا در مناطق ييلاقي موجب تاخير در كوچ بهاره عشاير استان به مراتع ييلاقي شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،به نقل از روابط عمومی عشایر خراسان شمالی جلیل رمضانی گفت: بارش باران در مناطق قشلاقی و شرایط مطلوب مراتع آن منطقه باعث شده که عشایر کوچ خود را یک تا دو هفته عقب بیندازند تا مراتع ییلاقی نیز برای چرای دام آنان آماده شود.

وی افزود: عشایر خراسان شمالی هر ساله از 20 فروردین از مناطق قشلاقی به سمت ییلاقات کوچ می کردند که در سال جاری به علت سردی هوا و رشد نکردن گیاهان در مراتع ییلاقی، کوچ به تاخیر افتاده است.

وی گفت: سرمای بهاره، سبز نشدن علف در ایلراه ها، میانبندها و مراتع ییلاقی باعث تاخیر در کوچ بهاره عشایر این استان به مراتع ییلاقی شده است.

وی افزود: همه ساله با آغاز فصل گرما و رویش علف در مراتع سردسیری، عشایر پس از یک دوره زمستان گذرانی مراتع قشلاقی را به سوی مناطق ییلاقی ترک می کنند.

رمضانی گفت: عشایر این خطه پاییز و زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه در استان گلستان و نیز مراتع گرمسیر مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین در خراسان شمالی سپری می کنند.

وی گفت: با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات عشایر دامهای خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوههای شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند./س

برچسب ها: سرما ، کوچ ، عشایر ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.