مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مجموعه میراث فرهنگی آمادگی ثبت ۵۰ اثر تاریخی و معنوی در فهرست آثار ملی را دارد تا رقم ثبتی های استان به بیش از ۹۰۰ اثر افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ یحیی نقی زاده افزود: سهمیه استان اردبیل برای ثبت آثار در فهرست ثبت ملی برای سال جدید مشخص نیست ولی ما آمادگی ثبت 50 اثر دیگر در فهرست آثار ملی را داریم.

وی، با بیان اینکه استان اردبیل 860 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد، افزود: هزار و 800 آثار غیر منقول شناسایی شده در استان اردبیل وجود دارد ولی با این وجود آثار منقول زیادی نیز داریم که بسیاری از آنها شناسایی نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با یادآوری این مطلب که آثار طبیعی، معنوی و بناهای تاریخی منقول و غیر منقول تاریخی زیادی در استان اردبیل وجود دارد که باید در فهرست ثبت آثار ملی قرار گیرد، ادامه داد: امیدواریم در سال جدید بتوانیم تعداد ثبتی های استان اردبیل را افزایش داده و بودجه مناسبی برای حفظ و احیای آنها اختصاص دهیم.

نقی زاده با اشاره به پروسه ثبت اثر در فهرست آثار ملی، اضافه کرد: تشکیل پرونده، شناسایی و دفاع از ثبت اثر به عهده استان اردبیل بوده و بحث نهایی ثبت به عهده شورای عالی ثبت آثار کشور است که حوزه فعالیت آن در سطح ملی و جهانی است.

وی گفت: با توجه به تغییرات رخ دادهدر مرکز، لازم بود که این شورا نیز در فرایند ثبت منابع طبیعی و ابنیه های تاریخی بازنگری داشته باشد و به همین خاطر تعداد موارد ثبت ملی ما در سال گذشته کاهش یافته بود ولی با این وجود پرونده های ثبتی در استان اردبیل آماده است و ما در سال جدید و با شروع فعالیت مجدد شورای عالی ثبت تعداد بیشتری از آثار تاریخی استان اردبیل را به ثبت ملی خواهیم رساند.



انتهای پیامس/

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، آثار ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.