"لوپوس" یک بیماری سیستمیک است که ارگان‌های مختلفی به خصوص پوست را درگیر می‌کند.

مرتضی رجایی جراح و متخصص بیماری‌های استخوان، مفاصل و آسیب‌های ورزش‌ها در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: لوپوس یک بیماری سیستمیک است که ارگان‌های مختلفی را درگیر می‌کند. در لاتین لوپوس به معنای گرگ است و علت نامگذاری این بیماری به این دلیل است که ضایعات پوستی ایجاد شده قرمز رنگ و شبیه گاز گرفتن گرگ است.

وی در ادامه افزود: لوپوس یک بیماری خودایمنی است یعنی بدن بر علیه خود آنتی بادی می‌سازد و تقریبا 90 درصد این بیماری در خانم‌ها و در سنین بین 15 تا 45 سال مشاهده می‌شود.

لوپوس با علامت‌های مختلف بروز می‌کند

متخصص بیماری‌های استخوان، مفاصل در خصوص انواع این بیماری اظهار داشت: نوع اول به صورت ضایعات پوستی قرمز رنگ و نوع دیگر فقط پوست را درگیر می‌کند. مورد بعدی به لوپوس دارویی معروف است که در اثر مصرف داروها، بدن را تحریک کرده و آنتی بادی برعلیه بدن می‌سازد و مورد آخر لوپوس، نوزاد و جنین را درگیر می‌کند.

نکاتی مهم در بیماری لوپوس

وی با بیان اینکه چند نکته در لوپوس مهم است اظهار داشت: علائم مختلفی برای این بیماری دیده شده که افراد باید دقت کرده و در صورت داشتن چند علامت برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند که در صورت تشخیص در مراحل اولیه درمان و کنترل راحت‌تر انجام می‌شود.

رجایی با اشاره به علامت‌های مختلف تصریح کرد: ممکن است ضایعات و راش‌هایی قرمزرنگ روی پوست صورت باشد که همراه با برآمدگی و گاهی اوقات حالت پروانه مانند دارد و این راش‌ها با نور خورشید شدید می‌شود. یکی دیگر از علائم تشکیل ضایعاتی به صورت دایره‌ای و قرمزرنگ که اطرافش پوست ریزی دارد و جای آنها می‌ماند.

وی در ادامه افزود: عامل دیگر حساسیت پوست به نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش است. زخم‌های دهانی که مشابه آفت هستند و دردهای مفصلی که بیشتر مفصل‌های کوچک مثل انگشتان دست و پا را درگیر می‌کند و از علامت‌های دیگر هستند.

متخصص استخوان و مفاصل در ادامه برخی علامت‌ها افزود: مشکلات قلبی، ریوی که همراه با تنگی نفس و جمع شدن مایع دور ریه و قلب است و همچنین اختلال کلیوی که با دفع پروتئین از کلیه‌ها همراه است از علائم دیگر هستند.

وی گفت: "اختلالات نورولوژیک" مثل سردردهای طولانی تشخیص داده نشده و تشنج و اختلالات خونی نیز می‌تواند از علائم لوپوس باشد.

رجایی با بیان اینکه اگر بعضی از علائم همراه هم وجود داشته باشند تصریح کرد: با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های تکمیلی این بیماری تشخیص و یا رد می‌شود.

این بیماری بهبودی کامل ندارد

وی در خصوص درمان اظهار داشت: با توجه به اینکه بهبودی کامل در این بیماری وجود ندارد بیمار باید به پزشک اعتماد کامل داشته باشد و برای کنترل و تخفیف علائم از داروهای تجویز شده استفاده کرده و به هیچ عنوان دارویی را کم و زیاد و خودسرانه قطع نکند.

انتهای پیام/

برچسب ها: لوپوس ، پوست ، کلیه ، گرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار