این روزها می‌توان امید داشت که در آینده‌ای نه چندان دور، ورزش باستانی شکلی جهانی به خود بگیرد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در شرایطی که جهان مدرن در حال روی آوردن به ورزش هایی با رنگ و بوی فرهنگی است، کشور ما از ظرفیت ویژه ای در این زمینه برخوردار است. یکی از این موارد که در بطن فرهنگ ملی و دینی ما قرار دارد، ورزش باستانی یا زورخانه است. البته ظرفیت داخلی ما بیش از یک ورزش است؛ اما باستانی دارای ویژگی هایی است که آن را شاخص ساخته است.

البته، در سال های اخیر شاهد گسترش ویژه این ورزش تخت عنوان فدراسیون جهانی بودیم که مهندس محسن مهرعلیزاده ایجاد کرده است. وی در این سال ها توانسته وجهه ای جهانی به این رشته داده و آن را میان کشورهای مختلف ترویج دهد؛ اما ادامه این روند نیازمند توجه و سرمایه گذاری بیشتر است.

در این بین، توجهات ویژه مقام معظم رهبری به ورزش باستانی نیز قابل توجه است. ایشان در یکی از دیدارها که با مسئولان ورزش کشور داشتند، مواردی را عنوان داشتند که مرور آن بسیار حایز اهمیت است. ایشان می فرمایند: "ورزش هاى بومى، نظير بعضى از ورزش هاى باستانى ما از ديسك و ميسك و آن چيزهايى كه آنها پرتاب مى‌كنند، بهتر است. آنها هيچ وجهى ندارد. فرض كنيد هالتر زدن خوب است. چرا سنگ زدن نباشد؟ سنگى كه ما در باشگاه ها بر مى‌داريم؛ سنگ مى‌زنيم به تعبير خود زورخانه‌دارها يا سنگ مى‌گيريم. چرا ما سنگ گرفتن را باب نكنيم؟ بياييد اينها را در دنيا معرفى كنيد. بياييد ميل را - كه ما مشهديها به آن «گوارگه» مى‌گوييم - باب كنيد. ميل بازى، هم زيباست، هم تردستى در آن است و هم ورزش ويژه‌ى ايرانى است ... ما فقط براى برنامه‌هاى تشريفاتى، نمونه‌هايى از زنگ و ضرب را در تلويزيون نشان مى‌دهيم يا فلان مسافر مى‌آيد، او را به فلان باشگاه در يك گوشه‌ى گود منحوس قديمى مى‌بريم و به او نشان مى‌دهيم! لزومى ندارد. بياييد اينها را زنده و احيا كنيد. اينها احتياج به كار دارد."

این فرمایشات دلالت بر جای کار داشتن برای گسترش ملی و بین المللی این ورزش است. در این گزارش، تصاویری از آموزش باستانی را در کشور فیلیپین می بینید. شمار قابل توجه افراد، با توجه به نبود امکاناتی مانند گود در چنین کشوری، نشان از فرصت گسترده ای است که توجه بیشتر را می طلبد.

در سال های اخیر، ورزش باستانی توانسته در نقاط مختلف جهان گسترش ویژه ای داشته و مورد توجه سازمان های بین المللی نیز قرار گرفته است. مروری بر این تصاویر که در زیر قرار گرفته، می تواند نشان دهد باستانی از چه ظرفیت برخوردار بوده و می توان امید داشت با تداوم فعالیت ها و توجهات به فدراسیون جهانی، در آینده ای نه چندان دور بیشتر از این ورزش بشنویم.

تصاویری از آموزش ورزش باستانی در فیلیپین










اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.