تبریز/

خسارت دو هزار و پنجاه میلیارد ریالی سرمازدگی به باغداران آذربایجان شرقی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خسارت ناشی از سرمازدگی در سطح باغ های این استان بیش از دو هزار و پنجاه میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، اسکندری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به افت دما در هفته دوم فروردین در سطح آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه براثر این سرمای سرد و سنگین و دامنه دار ، خسارت کلی به باغات که زمان گل دهی آنها بود وارد کرد و در باغات نیمه شمالی استان به ویژه در شهرستانهای اهر ، جلفا ، مرند و شبستر خسارت وارده بسیار شدید بوده است.

وی با بیان اینکه به اکثر باغهای سیب، انگور، زردآلو، شلیل، هلو، آلوچه ، شفتالو، گیلاس و سایر هسته دارها در بیشتر شهرستان های استان خسارت وارد شده است افزود: موقعیت جغرافیایی استان در منطقه معتدل و سرد واقع شده است که محصولات کشاورزی در پاییز یا اواخر زمستان و اوایل بهار معمولاً بین 15 الی 20 درصد آسیب می بینند .

مدیر امور باغبانی سازمان با بیان اینکه برغم اطلاع رسانی های صورت پذیرفته در مورد افت 12 درجه ای دما از طریق روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان در روز نهم فروردین ماه در رسانه ملی و خبرگزاریها ، در حدود 125 هزار هکتار از باغات استان دچار سرمازدگی شده است افزود: در طول روز های دهم الی سیزدهم فروردین ماه قریب به 60 درصد از محصولات سردرختی باغات استان از بین رفته و خسارت وارده بیش از دو هزار میلیارد ریال پیش بینی می گردد.

وی با بیان اینکه برغم اطلاع رسانی صورت پذیرفته ، کاهش دما شدید بود و تنش های دمایی توسط باغداران قابل پیشگیری نبوده است افزود: اگر افت دما کمتر از پنج درجه سانتی گراد بود با توصیه های کارشناسان کشاورزی خسارات احتمالی قابل پیشگیری بود.

اسکندری با بیان اینکه از کشاورزان می خواهیم برای جلوگیری و کاهش میزان خسارت های وارده نسبت به اخذ تدابیر و انجام اقدامات پیشگیرانه اقدام و اطلاعات هواشناسی را هر روز رصد کنند افزود: طی این روزها در فصل بهار که احتمال افت دما وجود دارد کشاورزان می توانند برای محافظت از باغ ها و مزارع در مواجهه با سرما و یخبندان به وسیله روش های مرسوم از جمله استفاده از بخاری های باغی و روشن کردن آتش به وسیله سوزاندن چوب و بقایای گیاهی در باغ ها اقدامات خود را در این زمینه عملی کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان با بیان اینکه مدیران سازمان و دستگاه های ذیربط به فکر تامین غرامت خسارت دیدگان هستند افزود: در یک هفته اخیر جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و در حال انتقال کامل موضوع به سیاستگذاران بخش هستیم تا تمهیدات لازم به کشاورزان در خصوص جبران خسارات وارد شده اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری حدود 37 هزار هکتار از باغات استان آذربایجان شرقی بیمه شده اند افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی معمولاً طبق تعرفه های خاصی پرداخت غرامت می کند.

اسکندری با بیان اینکه به بیش از 4 هزار هکتار از باغات زردآلوی مرند خسارت وارد شده است افزود: مدیریت باغبانی همواره برای حل قسمتی از خسارات وارده بیمه محصولات کشاورزی و کاشت ارقام سازگار با محیط را توصیه نموده و از باغداران عزیز می خواهد از کاشت گونه های حساس به سرما همچون انجیر و انار اجتناب نموده و از نهالها و ارقام دیرگل و دیر برگ ده استفاده نمایند./س
 
 

برچسب ها: خسارت ، سرما ، باغداران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.