معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در طی سه روز در هفت کارگروه با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه مدیران ستادی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، فعالان حوزه سلامت، فعالان اقتصادی و دانشمندان حوزهٔ مدیریت گرد هم آمدند و برای تدوین این بسته‌های هدفمندی دستورالعمل‌هایی را نگارش کردند تا در زمان اجرا مردم با کمترین مشکل مواجه شوند.

دکتر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص جلسه اخیر وزارت بهداشت در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها و تهیه بسته حمایتی توسط این وزارتخانه گفت: دولت محترم در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بخش عمده‌ای از تمرکز را در بسته‌های کمکی مردم در حوزه سلامت متمرکز کند. 

وی افزود: این موضوع نوید می‌دهد تا وزارت بهداشت بتواند با کمک همه دست اندرکاران این حوزه تحولاتی را رقم زند.

دکتر آقاجانی گفت: در طی سه روز در هفت کارگروه با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه مدیران ستادی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، فعالان حوزه سلامت، فعالان اقتصادی و دانشمندان حوزهٔ مدیریت گرد هم آمدند و برای تدوین این بسته‌های هدفمندی دستورالعمل‌هایی را نگارش کردند تا در زمان اجرا مردم با کمترین مشکل مواجه شوند.در سال ۹۳ با اجرای این بسته‌های متعددی که در جهت حمایت از مردم در مرحلهٔ دوم هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی شده در بخش‌هایی از عقب ماندگی‌های نظام سلامت فائق آییم. 

وی تصریح کرد: به طور خاص مشکل مردم در مراجعه به بیمارستانهای دولتی که حدود ۸۰ درصد خدمات را ارائه می‌کنند یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات مردم بوده و میزان پرداختی که مردم به بیمارستان‌ها دارند از ديگر مشكلات است که اصطلاحا به آن پرداخت مستقیم از جیب گفته می‌شود. 

وی از افزایش پرداخت مستقیم از جیب مردم خبرداد و گفت: بر خلاف قانون پرداخت مستقیم از جیب مردم خیلی افزایش پیدا کرده و در یکی از بسته‌های این طرح مقرر شده این پرداختی به تدریج محدود گردد و عمدهٔ هزینه‌ها را دولت از طریق سازمانهای بیمه گر پرداخت کند. 

وی ادامه داد: مردم هنگام مراجعه به بیمارستان‌ها نیاز دارند تا تمام خدمات و دارو‌ها را درون بیمارستان دریافت کنند و آن‌ها برای تهیه لوازم و دارو به خارج بیمارستان هدایت نگردند که در این طرح پیش بینی شده که به مرور این اتفاق بیافتد و این امکانات درون بیمارستان‌های دولتی قرار گیرد و نیازی به مراجعه خارج بیمارستان نباشد. 

وی افزود: در بسته‌های حمایتی موارد دیگری نیز وجود داشته که یکی از آن‌ها اصلاح خدمات هتلینگ است یعنی اصطلاحا خدمات غیر پزشکی در بیمارستانهای دولتی است که به دلیل محدودیت منابع و غیر واقعی بودن تعرفه هتلینگ فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد. 

وی ادامه داد: نوع تخت، تغذیه و خدمات رفاهی که در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و همچنین تعداد پرستاران، تعداد کمک پرستاران و نوع خدمات آن‌ها که مجموعهٔ خدمات غیر پزشکی است که در این طرح مورد هدف قرار گرفته که ان شاءا... اصلاح شده و کیفیت آن‌ها در بیمارستانهای دولتی به مرور در طی سال ۹۳ اصلاح شود. 

وی در پاسخ به پرسش ماندگاری پزشکان در تهیه این بسته‌های حمایتی گفت: به طور خاص در حوزه درمان هشت بسته حمایتی کاملا برنامه ریزی شده و هدفمند اجرا خواهد شد که یکی از این بسته‌ها همین ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است. 

وی افزود: ما بیش از ۵ هزار پزشک متخصص داریم که در مناطق محروم در حال خدمت هستند که از طریق این بسته حمایت خواهیم کرد که آنها با علاقه در مناطق بمانند و به مردم ارائهٔ خدمت کنند. 

وی گفت: پزشکانی را که به شهرهای دور افتاده و با امکانات حداقلی رفته اما از حداقل تسهیلات زندگی بعضا محروم هستند و گاهی اوقات تا یک سال دریافت مزایا به تعویق می‌افتد اما خوشبختانه با این حمایت‌هایی که دولت یازدهم از پزشکان متخصص در مناطق محروم که در واقع از مردم مناطق محروم کرده امیدوار هستیم این پزشکان با علاقه در‌‌ همان مناطق بمانند. 

دکتر آقاجانی تصریح کرد: از بسته‌های موازات حمایت پزشکان بحث مقیم شدن پزشکان در بیمارستان‌ها کشور است که در ساعات غیر اداری هم پزشکان متخصص در رشته‌هایی که بیمارهای اورژانسی دارند حضور داشته باشند که این بسته‌های حمایتی پزشکان مقیم به طور مشخص برنامه ریزی شده تا در تمام بیمارستانهای کشور پزشک متخصص مقیم داشته باشیم. 

وی در خصوص پرداخت‌ها در مناطق محروم گفت: بخشی از پرداخت‌ها ثابت خواهد بود و بخشی متغیر و براساس فعالیت پزشکان پرداخت می‌شود. 

وی ادامه داد: افزایش مبلغ دریافتی پزشکان مناطق محروم که متناسب با محرومیت آن منطقه تنظیم شده و جنبهٔ دگر سرعت پرداخت است که تاخیرات دیگر وجود نخواهد داشت و سپس تعرفهٔ ترجیهی برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است. 

دکتر آقاجانی در خصوص اجرایی شدن این بسته‌ها گفت: ان شاء ا... از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری این طرح آغاز می‌شود و با توجه به گسترگی این هشت بسته حمایتی در حوزه درمان انتظار به اجرای همه خدمات در‌‌ همان اوایل باشد اما به مرور در طی ماه‌های سال ۹۳ به تدریج شاهد استقرار این بسته‌های حمایتی هستیم. 

وی با اشاره به اينكه به جهت اینکه در بیمارستانهای دولتی پزشکان و پرستاران کوشا و دلسوز ما آمادهٔ خدمت هستند اما ما به لحاظ منابع با مشکلات جدی مواجه بودیم گفت:  با این حمایت دولت انتظار این است که در ۶ ماههٔ اول سال ۹۳ بیمارستانهای دولتی خدمات قابل قبولی برای مردم بدهند. 

وی در خصوص دادن قول به مردم در سال ۹۳ گفت: بهبود خدمات در بیمارستانهای دولتی و افزایش دسترسی مردم و پرداخت کمتر مردم در بیمارستان‌ها است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار