مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیاری گفت: چوم همان سرمای اوائل بهار است که منجر به سرمازدگی مزارع و باغات می شود و کشاورزان با روش سنتی با آن مقابله می کنند.

سعید برزگر گفت: در این طرح سنتی که نتایج ثمر بخش ان با تحقیق نیز به اثبات رسیده است کشاورزان به فواصل کوتاه از ساعت 3بامداد در باغهای خود اتش درست کرده و با ایجاد دود سفید از وردو سرما به شکوفه های بادام جلوگیری می کنند.
برزگر استفاده از تجهیزات فنی را از دیگر روشهای مقابله با سرمای بهاره باغات عنوان کرد و افزود : این دستگاه با جذب و پرتاب هوای سرد سطح زمین به بالا، هوای گرم را به سطح زمین هدایت می کند و تاکنون بیش از 50 دستگاه از این مولد باد گرم در بادامستانهای حاشیه زاینده رود استقرار یافته است.
وی همچنین از انتقال 4 دستگاه بخاری گازوئیلی با موتور دیزل در 4نقطه بادامستانهای سامان خبر داد و گفت: این بخاریها دمای هوای منطقه را حدود 2 تا 3 درجه گرمتر می کنند و برای مواقع بحرانی مورد بهره برداری قرار می گیرند.
مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیاری با اشاره به نصب چاهک معکوس برای تنظیم دما در باغات حاشیه زاینده رود خاطرنشان کرد: این دستگاه نیز همانند جارو برقی هوای سرد را به طبقات بالایی پرتاب می کند.
از 15هزار هکتار بادامستان استان چهار محال و بختیاری 10هزار هکتار بارور و بقیه غیر باروراست  و این در حالی است که سالانه 800هکتار به وسعت بادامستانهای این استان افزوده می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.