لیونی اعلام کرد که به 11 کشور عربی در مدت 50 روز اخیر سفر کرده و از آن ها تعهد گرفته که دست از حمایت "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین کشیده به وی فشار وارد کنند که شرایط اسرائیل را بپذیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،"عبدالباری عطوان" نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب در مقاله ای که در روزنامه الکترونیکی خود "رای الیوم" منتشر کرد به بررسی اظهارات اخیر و اعتراف "تزیپی لیونی" وزیر دادگستری اسرائیل و مذاکره کننده ارشد رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات جاری سازش مبنی بر سفر به برخی کشورهای عربی، پرداخت.

 

وی نوشت: لیونی در مصاحبه با کانال 10 اسرائیل اعلام کرد که به 11 کشور عربی در مدت 50 روز اخیر سفر کرده و از آن ها تعهد گرفته که دست از حمایت "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین کشیده به وی فشار وارد کنند که شرایط اسرائیل را بپذیرد.

 

خانم لیونی نام کشورهایی که به آن ها سفر کرده را اعلام نکرد ولی می توان به سادگی حدس زد که او به کشورهای خلیجی سفر کرده است چرا که سودان و یمن و موریتانیا در جرگه کشورهای فقیر هستند و توان کمک مالی به دستگاه تشکیلات خودگردان فلسطینی و وارد کردن فشار به آن را ندارند، همانگونه در این اواخر موریتانیا در اقدامی شگفت انگیز سفارت اسرائیل را در نواکشوت بسته است.

 

 

کمک های مالی کشورهای عربی در این اواخر به تشکیلات خودگردان فلسطینی کاهش یافته و می توان آن را ناچیز خواند و این اتفاق می تواند در راستای همان تعهدی باشد که به لیونی داده باشند این امر از خلال فشارهایی که کشورهای نفتی به محمود عباس برای ادامه مذاکره با اسرائیل وارد می کنند مشخص می شود.

 

ابومازن در این اواخر برای پیشگیری از قطع احتمالی کمک های مالی کشورهای حمایت کننده فلسطین در اروپا و آمریکا در صورت عقب نشینی و ترک مذاکرات جاری با اسرائیل، به سراغ کشورهای نفت خیز خلیج فارس رفت تا با کسب کمک مالی آن ها بتواند بدهی های دولت فلسطین که به 5 میلیارد دلار می رسد را بدهد اما گویا تلاش های او به جایی نرسیده است.

 

منطق می گوید که این 11 کشور عربی باید پایتخت های خود را به روی لیونی می بستند زیرا دولت اسرائیل در دوران وزارت خارجه او طرح عربی صلحی که در ریاض پایخت عربستان پایه اساسی آن بنیان گذاشته شد را رد و مورد تحقیر قرار داد حتی قبل از اینکه در نشست سران کشورهای عربی در بیروت مطرح شود.

 

همچنین لیونی یک جنایتکار جنگی است که در دوران وزارت خارجه وی رژیم اسرائیل به غزه حمله و از سلاح های ممنوعه فسفوری استفاده کرد و بسیاری از شهروندان بی گناه را کشت.

 

 

اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس اسرائیل را همپیمان خود تلقی می کنند تا دشمن اصلی عرب ها، فراتر از آن به دنبال ایجاد جبهه با اسرائیل و حتی به رهبری آن برای رویارویی نظامی و سیاسی با ایران هستند و در این اواخر شاهد انتشار گزارشات مختلفی هستیم که از سفر مقامات این کشورها به اسرائیل برای برقراری روابط سخن می گویند و حال می بینیم که خانم وزیر لیونی این سفرها را به نحو احسن پاسخ داده و خود به سراغ آنان رفته و تعهداتی هم از همپیمانان جدید کسب کرده است.

 

امضای توافق نامه بین آمریکا و پنج کشور بزرگ جهان با ایران بر سر برنامه هسته ای امید بسیاری از این کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به ناامیدی تبدیل کرد چرا که بسیاری از آن ها دل به حمله نظامی امریکا به ایران خوش کرده بودند همانگونه که در عراق و افغانستان این امر رخ داد برای همین تصمیم گرفتند به سراغ اسرائیل به عنوان قطب قدرتمند منطقه ای بروند و نقش سگ نگهبان که تا امروز امریکا بر عهده داشت را به رژیم صهیونیستی بسپارند.

 

بعید نیست که با وجود این تغییرات در صحنه سیاست های کشورهای عربی روزی شاهد سفر خانم لیونی به پایتخت های بسیاری از کشورهای به اصطلاح عرب حامی فلسطین به طور علنی باشیم.

منبع: جام نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار