مسجد جامع کرمان با معماری منحصر بفردش ، قرنهاست که با شکوه و عظمت همگان را به سوی خود جذب می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، مسجد جامع مظفری یکی از بناهای تاریخی ارزشمند کرمانست که یادگار محمد مظفر ، سرسلسله آل مظفر و حاکم وقت کرمان است.

پیشینه تاریخی مسجد جامع کرمان

ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﯽ ﮔﻼب زاده ، ﮐﺮﻣﺎن ﺷﻨﺎس و پژوهشگرتاریخکرمان در ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎر ﺑﺎﺷﮕﺎه ﺧﺒﺮﻧﮕﺎراِن ﮐﺮﻣﺎن به پیشینه تاریخی مسجد جامع کرمان اشاره کرد وﮔﻔﺖ: عملیات ساخت بنای مسجد جامع کرمان در قرن هشتم و در سال 750 هجری قمری به اتمام رسیده است.

وی با اعلام اینکه این مسجد توسط محمد مظفر سرسلسله آل مظفر به عنوان حاکم وقت کرمان ساخته شده است، افزود: پس از اتمام ساخت مسجد، محمد مظفر حاکم کرمان، مولانا عفیف الدین از یزد را برای خواندن اولین نماز جمعه به کرمان فرا خواند.

ﮔﻼب زاده با بیان اینکه حاکم کرمان در مراحل بعدی توسعه مسجد، دارالسيادهای در جوار مسجد ساخت، خاطرنشان کرد: وی وصیت کرد هزینه های مربوط به مسجد و دارالسياده از محل باغ های اناری خودش در میبد تأمین شود.

این پژوهشگرتاریخکرمان تصریح کرد: این مسجد هیچگونه بار مالی برای مردم و دولت نداشت و در حال حاضر هم موقوفاتی دارد که هزینه های نگهداری مسجد جامع کرمان را تأمین می کند.

کاشی کاری های سردر شرقی مسجد جامع کرمان در نوع خود بی نظیر است

گلاب زاده با اشاره به اینکه کاشی کاری های سردر شرقی مسجد جامع کرمان در نوع خود بی نظیر است، گفت: پروفسور پوپ ، ایران شناس خارجی در توصیف خود از مسجد جامع کرمان، کاشی کاری های سردر شرقی مسجد را بی نظیر اعلام می کند.

وی افزود: کاشی کاری محراب و سردر ضلع غربی مسجد جامع کرمان نیز ویژگی های خاص خودش را دارد.

چرایی بزرگ ساختن مسجد جامع کرمان با توجه به جمعیت قلیل آن زمان

این ﮐﺮﻣﺎن ﺷﻨﺎس در چرایی بزرگ ساختن مسجد جامع کرمان با توجه به جمعیت قلیل کرمان در آن زمان، خاطرنشان کرد: مساجد در طول تاریخ تنها کاربرد مذهبی نداشتند و صرفاً برای خواندن نماز ساخته نمی شدند.

گلاب زاده تصریح کرد: مساجد پایگاه مردمی و به عنوان مؤسسه روابط عمومی مردم به شمار می رفتند و در جریان هر رویداد سیاسی و اجتماعی نقش اثر گذاری داشتند.

وی خاطر نشان کرد: در همان روزگاری که جمعیت کرمان بسیار کم بود ، تصاویری موجودست که نشان می دهد مسجد جامع کرمان کاملاً از جمعیت پر شده است.

مسجد جامع کرمان حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته است.

ﮔﻼب زاده با اشاره به اینکه مسجد جامع کرمان در طول تاریخ حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: تیراندازی سربازان آقا محمد خان قاجار به مسجد و پنهان شدن یکی از سربازان آقا خان محلاتی در قسمتی از ورودی مسجد و سنگسار شدن مشتاق در روبروی درب شمالی مسجد بعضی از این وقایع است.

وی افزود: همچنین حادثه آتش سوزی مسجد جامع کرمان در 24 مهر سال 1357 به دست رژیم ستمگر پهلوی به تسریع گردش چرخ های انقلاب و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن همان سال کمک کرد./س

ثارالله انکوتی

برچسب ها: مسجد ، جامع ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.