وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تونل سوم کوهرنگ پاییز امسال به بهره برداری می رسد، گفت: دولت برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی پنج سال اخیر در استان اصفهان مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان استان پرداخت می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، حمید رضا چیت چیان وزیر نیرو كه برای حل بحران آب اصفهان وارد استان شد، در جلسه ای با حضور نمایندگان صنف کشاورزان در استانداری اصفهان، اقدام به تبیین تصمیمات دولت، شورای هماهنگی حوزه زاینده رود و شورای عالی آب برای كشاورزان نمود.

حمید رضا چیت چیان با اشاره به پرداخت خسارت۷۰۰ میلیارد ریالي به كشاورزان اظهار داشت: بر اساس تصمیم قبلی دولت قرار بود نیمی از این مبلغ به صورت نقد به کشاورزان پرداخت و نیمی دیگر درطرح های جبرانی هزینه شود که در جلسه هفته گذشته دولت مقرر شد که ۱۰۰ درصد آن به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت شود.

وی با اشاره به خسارت های فراوان کشاورزان در سال‌های اخیر تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت در سال‌های گذشته سقف پرداخت خسارت به کشاورزان500 هزار تومان تعیین شده بود.

وزير نيرو ادامه داد: بر اساس تصمیم دولت تدبیر و امید این میزان به سه میلیون تومان به ازای هر بهره بردار افزایش یافت.

چیت چیان با صراحت صنایعی که از حقابه کشاورزان استفاده نموده‌اند را ملزم به پرداخت خسارت به کشاورزان دانست.

وي افزود: صندوق ویژه ای زیر نظر استاندار اصفهان برای این موضوع تشکیل شده و از این محل نیز مبلغی به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وزير نيرو همچنین با اعلام رها سازی آب در رودخانه زاینده‌رود برای کشت بهاره در سال جاری، تشريح كرد: به دلیل کمبود آب پشت سد زاینده رود امکان این امر فراهم نشد.

وي به کشاورزان اطمینان داد تا آب کافی برای کشت پاییزه در اختیار آنها قرار گیرد.

چیت چیان درباره احداث تونل "گلاب دو" و نگرانی های هموطنان در استان چهار محال و بختیاری نيز اذعان داشت: بررسی های وزارت نیرو ضروری بودن احداث این تونل را تأیید می کند.

وی با تأكيد بر اينكه آب تونل گلاب دو، فقط برای مصرف شرب به تصفیه خانه‌اي در غرب استان انتقال می یابد،‌به مردم استان چهار محال و بختیاری اطمینان داد که احداث این تونل به آورد طبیعی آب رودخانه زاینده رود هیچ آسیبی نخواهد رساند.

چیت چیان با اشاره به افزایش تقاضای آب شرب در استان اصفهان و کمبود جدی در این زمینه، گفت: ظرفیت ورود آب به تصفیه خانه بابا شیخ علی محدود بوده و نياز به احداث تصفيه خانه‌اي ديگر و تأمين آب ضروري است.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اینکه تونل کوهرنگ سه پاییز امسال به بهره برداری می رسد، از آغاز جدی پروژه تونل بهشت آباد در سال جاری خبر داد و گفت: با تکمیل این تونل ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به حوضه آبخیز زاینده رود وارد خواهد شد.

وی يادآور شد: برای جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، سیستم های کنترلی بیشتری بر میزان برداشت ها در سراسر مسیر رودخانه زاینده رود نظارت خواهند کرد.

وی در پايان ضمن بيان اینکه اصفهان قطب صنعت کشور محسوب می شود، تصريح كرد: صنایع باید آب مورد نیاز خود را تنها از طریق پساب تولیدی تصفیه خانه های شهری تأمین نمايند و با انجام این کار بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال آزاد خواهد شد./س


 

برچسب ها: اصفهان ، بحران ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.