آیین بزرگداشت زنده یاد دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، چهره ماندگار تاریخ، فرهنگ و ادب ایران، با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان،استاندار، جمعی از مسئولان، نمایندگان مجلس، خانواده استاد باستانی پاریزی و مردم قدرشناس کرمان در مسجد جامع این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، در این آیین پیام رییس جمهوری که به مناسبت درگذشت دکتر باستانی پاریزی صادر شده بود ،قرائت شد.

حجت الاسلام دکتر حمید زاده گیوی سخنران مراسم نیز در تبیین ابعاد شخصیتی استاد باستانی پاریزی گفت: دکتر باستانی پاریزی در استانی رشد کرد که نام این استان در تاریخ ایران و جهان برجسته است.

وی با اشاره به اینکه در این خطه از ایران پهناور، شخصیت های برجسته علمی و هنری بسیاری رشد یافته اند،افزود:این شخصیت های بزرگ علاوه بر اینکه در کرمان و ایران معروف هستند، در دنیا نیز آوازه ای درخشان در کارنامه خود دارند.

حجت الاسلام حمید زاده گیوی با اشاره به خصوصیات اخلاقی و دینی استاد باستانی پاریزی افزود: استاد فردی بود که هیچگاه از زادگاه خود غافل نمی شد و هنگامی که خبر خوشی از استان و شهر خود می شنید، لبخند بر چهره او نمایان میشد.

وی با اشاره به اینکه استاد باستانی پاریزی علاقه فراوانی به وطن و زادگاه خود داشت،تصریح کرد:این چهره ماندگار توجه خاصی به کرمان،سیرجان و پاریز داشت.

حجت الاسلام حمید زاده گیوی با اشاره به ابعاد معرفتی و عرفانی استاد باستانی پاریزی افزود:او برترین وبالاترین قدم های معرفتی را برداشته بود.

وی گفت:استاد باستانی پاریزی یک انسان خدا دوست بود و هیچگاه سعی به آزردن وبه تمسخر گرفتن دیگران نکرده بود و همیشه بدون کبر و غرور پیش می رفت.

وی روحیه انتقاد پذیری بالا را از ویژگیهای زنده یاد دکتر باستانی پاریزی عنوان کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز گفت:نقش آفرینی استاد باستانی پاریزی در پاسداشت تمدن بزرگ و غنی ایرانی و اسلامی زبانزد همه بود.

دکتر محمد صادق بصیری افزود: او علاوه بر فضل و دانش خود به روحیه دادن و اعتماد پیدا کردن جوانان ایرانی اهتمام ویژه ای داشت.

وی با بیان اینکه استاد در جهت کاربردی کردن علم تاریخ ایران و جهان قدمی بزرگ برداشت،تصریح کرد:دکتر باستانی پاریزی جوانان را گوهر می دانست و از این جهت کسانی که با علم تاریخ آشنا بودند، در کنار وی قرار می گرفتند تا سبکی نو را در زبان تاریخ نگاری آموزش ببینند.

وی خاطرنشان کرد: استاد علاوه بر تاریخ، استاد شعر هم بود و 60 کتاب و هزار مقاله برای ما به یادگار گذاشته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه استاد باستانی پاریزی یکی از بنیانگذاران دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده است،افزود:استاد چندین بار مجموعه های نفیس از نسخ تاریخی، هنری و ادبی را به این دانشگاه اهدا کرده است.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات نیز با تجلیل از شخصیت دکتر باستانی پاریزی، علاقه وصف ناپذیر استاد به استان کرمان و حضور فعال در نشست های کرمان شناسی را از ویژگیهای این چهره ماندگار برشمرد.

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی نویسنده و پژوهشگر تاریخ، پنجم فروردین در سن 88 سالگی در تهران درگذشت./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.