روزنامه روسی نوشت ایران و گروه پنج به علاوه یک به متن توافقنامه هسته ای نزدیک شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا، "عباس عراقچی" معاون وزیرخارجه ایران در پایان دور جدید گفت و گوهای تهران و گروه پنج به علاوه یک اعلام کرد طرفین تقریبا آماده نوشتن پیش نویس توافقنامه همه جانبه هستند و کار روی آن احتمالا از اواسط ماه مه شروع می شود. دور بعدی مذاکرات سیزدهم ماه مه برگزار خواهد شد. 
 
"مایکل مان" سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرده طرفین در مرحله گفت و گوهای تفصیلی و محتوایی قرار دارند و مایلند هرچه سریعتر به نتیجه برسند ولی مهمترین مساله کیفیت است. 
 
کانال پرس تی وی به نقل از مسئولان هیات ایرانی اعلام کرده امکان بررسی همه نه بند موجود در دستور کار میسرشده است. 
 
براساس این گزارش، کارشناسان و نمایندگان همه بخشهای اقتصاد هم به دیپلمات ها پیوسته اند. به منظور بررسی موضوع لغو تحریمهای موجود در زمینه هواپیمایی مدیر شرکت ملی هواپیمایی ایران به وین رفته است. موضوع این است که وزارت دارایی آمریکا به تازگی به شرکتهای بوئینگ و جنرال الکتریک اجازه داده قطعات یدکی هواپیماهای فروخته شده را به ایران تحویل دهند و موتورهای قدیمی را تعمیر کنند. صحبت بر سر هیجده موتور است. 
 
به نوشته روزنامه، یک موضوع مهم دیگر برای ایران تماسهای دو جانبه با آمریکاست. گفت و گوها در سطح معاونان وزیر یعنی عراقچی و وندی شرمن برگزار شده و به گفته دیپلمات ایرانی مذاکرات خیلی جدی بوده است. علاوه بر این دیداری هم با مقامات رسمی انگلیس انجام شده و رسانه های ایرانی به پیشرفت پایدار در گفت و گوها اشاره می کنند. 
 
ولی با وجود مثبت بودن دور اخیر مذاکرات خبرهایی منتشر می شود که می توانند کل دستاوردها را از بین ببرند. جان کری طی سخنانی در کمیته امور خارجی سنا اعلام کرده ایران تنها طی دو ماه می تواند مواد لازم را برای تولید یک کلاهک تولید کند.
 
طرف آمریکایی مدتها پیش از گفت و گوها از تمایل خود به بررسی مساله موشکی در چارچوب گفت و گوهای هسته ای خبر داده بود ولی تهران این امکان را با قاطعیت رد کرد. این بار عراقچی تاکید کرده موضوع موشکهای بالستیک و سیستمهای دفاعی به هیچ وجه بررسی نخواهد شد. به گفته وی تهران فقط موضوع هسته ای را با گروه پنج به علاوه یک بررسی می کند. غنی سازی اورانیوم ادامه می یابد و تنها مساله قابل بررسی حجم و میزان آن است. نگرانیهای غرب را در رابطه با رآکتور اراک می توان به روش فنی کاهش داد. 
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار