یکی از سازه‌های تامین آب در بخش‌های کشاورزی در سیستان و بلوچستان قنات‌ها هستند که تعداد آنها در شهرستان سراوان بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، یکی از سازه‌های تامین آب در بخش‌های کشاورزی و آب شرب در استان سیستان و بلوچستان قنات‌ها هستند که تعداد آنها در شهرستان سراوان زیاد بوده و در این فصل از سال و فصل‌ تابستان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد رفیع دهواری مدیر جهاد کشاورزی سراوان نیز در این زمینه گفت: جهاد کشاورزی سراوان در راستای احیای قنوات و حفظ این میراث گرانبها با انجام عملیات‌های عمرانی مختلف و اعطای تسهیلات لازم اقداماتی موثر در زمینه ارائه تسهیلات و انجام بهسازی قنوات انجام داده است.

مدیرمنابع طبیعی و کارشناس آبخیزداری سراوان نیز اضافه کرد: قنوات یکی از سازه‌های سنتی است که در بسیاری از مناطق بلوچستان برای تامین آب در مصارف کشاورزی و شرب احداث می‌شده و از چند چاه آب تشکیل شده که به صورت متصل به هم قرار دارند.

هان‌محمد نصرتی بیان کرد : همه آنها از مادر چاه تامین می‌شود که به وسیله کانال‌ها با هم ارتباط دارند و آب را به سطح منبع مصرف هدایت می‌کنند.

کارشناس میراث فرهنگی سراوان نیز خاطرنشان کرد: قنوات به علت قدمت و منحصربفرد بودنشان در این منطقه دارای ارزش تاریخی هستند.

محمدصدیق دهواری اظهار کرد : قنات ناهوک با آبدهی 400 لیتر در ثانیه پر آب‌ترین قنات استان بوده که در ایام گرم سال و تعطیلات بازدید کننده زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام//س


برچسب ها: قنات ها ، سازهای ، کهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.