بررسی ریز ساختاری و خواص مکانیکی آلیاژ نانو آلومینیوم برنز CU-./. 10AL حاصل از عملیات پرس در کانال زاویه‌دار هم مقطع ( ECAP )، در پژوهشگاه مواد و انرژی صورت پذیرفت.

بهروز انصاری مجری این طرح در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: این دانش در صنایع ساختمانی، دریایی، هواپیمایی و در سلاحهای تاکتیکی و استراتژیک در صورتی که خواص مکانیکی بالاتر از حالت معمولی آلیاژ باشد، کاربرد دارد. 

وی افزود: در این بررسی ، یکی از روشهای افزایش خواص مکانیکی، رسیدن به ساختار ریزتر می‌باشد که در حال حاضر ما به ساختار حدودا 35 نانو متر( اندازه بلورک) رسیده‌ایم. 

انصاري تصريح كرد: در این پژوهش تحولات ریزساختاری و تاثیر ریز شدن دانه بر روی خواص مکانیکی یک آلیاژ آلومینیوم برنز که تحت عملیات ECAP قرار گرفته، مورد بررسی قرار گرفته است. 

وي اظهار داشت: نمونه‌هایی از این آلیاژ طی 1 تا 4 مرحله توسط روش ECAP تغییر شکل یافتند و در هر مرحله روی نمونه‌ها بررسی‌های ریزساختاری توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی روبشی ( SEM ) و بررسی مکانیکی توسط آزمون کشش، سختی سنجی و از پراش پرتو ایکس XRD) ) برای شناسایی فازها و اندازه گیری اندازه بلورک و میکروکرنش انجام گرفت. 

انصاري خاطرنشان كرد : نتایج حاصل نشان داد که در اثر تغییر شدید ریز ساختار به شدت ریز دانه شده است و در مراحل پایانی اندازه بلورک‌ها(دانه ها) کوچکتر از 50 نانو متر می‌باشند و از سوی دیگر استحکام  از MPa 236 و استحکام نهایی از MPa 302 به ترتیب به MPa 641 و MPa 701 افزایش قابل توجهی یافته و در مرحله چهارم، استحکام تقریبا 5/2 برابر استحکام نمونه آنیل شده می‌باشد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار