ساختار نمایش هایم به جز زیبایی‌شناسی باید شرافت هم داشته باشد و چنانچه شرایط سخت پیش رود این کار اخرین کارم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران شب گذشته نشست رسانه‌ای نمایش مرداب روی بام با حضور "رضا گوران" کارگردان، بهناز جعفری بازیگر، ندا مقصودی، بیتا معیریان، پانته‌آ پناهی‌ها، دایانا فتحی و ارش گوران اهنگساز در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.
 
وی در نشست خبری نمایش "مرداب روی بام" عنوان کرد: این اثر را با نگاهی به نمایشنامه "دوشیزه رزیتا" اثر فدریکو گارسیا لورکا به نگارش درآورده ام.

گوران در سخنانش اظهار کرد: در جایی از نمایش کاراکتر دچار مالیخولیایی فردی می شود و شروع به تحلیل می کند و چون وقتی فشار بیش از حد شود، ذهن فرد شروع به فرضی سازی می کند و به نظرم کسی که دچار چنین اتفاقی می شود می تواند خارج ازجهان متن در زندگی واقعی نیز با این امر روبرو شود.

کارگردان «مرداب روی بام» در خصوص طراحی لباس یکی از کارکترها بیان کرد: از رنگ پشت آئینه برای لباس این کاراکتر استفاده شده است و ما نخواستیم خیلی دور یا مستقیم به آن بپردازیم. با توجه به همکاری که در طول سه پروژه گذشته با گلشن داشتیم به وی اعتماد داشتم و او را آزاد  گذاشتم تا از مستقیم گویی ها اجتناب شود. گر چه در متن به این امر پرداخته شده بود ولی نمی خواستم در قالب لباس به مخاطب بگویم که این آئینه است.

گوران ادامه داد: ما در این کار دوبار کاملاً طراحی صحنه را تغییر دادیم. من می توانم از شرایط و زمان خود بگذرم اما از گروه نمایشی نمی توانم. این گروه افراد وفاداری هستند اما من با این شیوه نمی توانم با این افراد کار کنم چرا که به دلیل شدت استرس گروه اجرایی اجازه لذت آرتیستیک از خلق اثرش را نمی بیند، بنابراین من همیشه در آخرین اجرایم لذت کار را می برم. وجود فشار برای تمامی گروه های نمایشی خطرناک است زیرا از جستجوهای آرتیستیک دور می شوند. وی افزود: اینکه در طول تمرین افراد مجبور هستند با خیلی از موارد کنار بیایند، جالب نیست و من خیلی شریف تئاتر کار کرده ام و سعی می کنم اثری را خلق کنم که جدا از جنبه های زیبایی شناسانه دارای شرافت باشد.

وی تاکید کرد: کارهایم است چرا که من نمی توانم شکل دیگری کار کنم که کم هزینه تر و مردم فریب تر باشد. من هنوز به تئاتر و اصالت آن اعتقاد دارم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تماشاخانه ایرانشهر مبنی بر ادامه فعالیتش در حوزه نمایشنامه نویسی اذعان کرد: در این حوزه فعالیت خواهم کرد و هر جا که شرایط امکان فعالیت دهد کارخواهم کرد. کارگردانان دهه 80 به قدری برای تئاتر زحمت کشیدند که این دوری از تئاتر به معنای قهر کردن و یا خداحافظی از تئاتر نیست.
 
«گلناز گلشن» که طراحی لباس بازیگران این اثر نمایشی را بر عهده دارد، درخصوص مولفه هایی که در این طراحی در نظرگرفته است بیان کرد: اتفاق درون افراد و بدون اینکه فکر کند، می افتد. شاید ویژگی کارم به نسبت این است که با رضا گوران از 7 ماه پیش  کار را آغاز کردیم. بسیاری از طراحی ها زودتر شکل گرفته بودند و برخی در روند کار کامل شد اما چیزی که مهم بود فضای بین دنیای اسپانیایی و دنیای امروز بود. طراحی لباس ها کاملاً عمدی بود و مدتها درباره آن صحبت کردیم به طوریکه در کاراکتر آئینه از طراحی لباس های براق و درخشانی چون آئینه بهره نگرفته ایم تا مخاطب طی جریان نمایشی آنچه که باید برسد. کار کردن با رضا گوران به شدت برایم لذت بخش است چرا که فکر می کنم وی ذائقه و سلیقه بی نظیری دارد.
 
«پانته آ پناهی ها» که از جمله نقش آفرینان این اثر نمایشی است در ادامه این نشست در خصوص چگونگی همکاری اش با گوران تصریح کرد: دو سالی است که با گوران تصمیم کار دارم، تا اینکه نمایش "مرداب روی بام" این امکان را فراهم  کرد، گرچه در آغاز مواجهه با این متن از نقش عمه خوشم نیامد اما در مطالعه بعدی متن که پس از تداخل زمانی میان تمرینات اثر با زمان آزاد شبنم مقدمی بود، این کار را پذیرفتم.

وی در ادامه سخنانش تشریح کرد: من کارهایی داشتم که دیالوگ بودند و نمایش هایی هم اجرا کردم که بیشتر به بعد فیزیکال تکیه داشت. با وجود اینکه کارهای فیزیکال را دوست دارم ولی ترجیح می دهم مخلوطی از فیزیکال و رئآل را در کار داشته باشم که در این نمایش این مقوله به چشم می خورد.
«آرش گوران» آهنگساز این نمایش، در ادامه این نشست درباره موسیقی این اثر اظهار کرد: به نظرم در کار بخشی بود که عملاً لحظه ای با نمایش یکی نمی شد و چون نمودی درونی از شخصیت رزیتا به بیرون بود. در این کار به لحظاتی می رسیم و با احساساتی روبرو می شویم که باید در خارج از تصویر شکل بگیرد و آن صدا بود.

«بهناز جعفری» که دیگر بازیگر این نمایش به شمار می رود و از اجرای "داستان یک پلکان" تا کنون چندین همکاری با گوران داشته است اعلام کرد: کارکردن با گوران جزء اتفاقات خوب است و من فکر می کنم دینم را هنوز به آنچه که او می خواهد ادا نکرده ام. وی نکته سنجی و وسواس زیاد دارد و نانوشته های متن را همچنان تا آخرین روز اجرا گوشزد می کند.

من به عنوان بازیگر تجربیاتی داشتم ولی در کار با گوران، من به هیچ عنوان از خود راضی نمی شوم چرا که در کارهای او نمی توان همه چیز را بیان کرد بلکه باید مینیاتوری و ظریف بود.

«ندا مقصودی» -دیگر بازیگر این نمایش- که با حضور در این اجرا سومین همکاری اش را با گوران به ثبت رسانده است، گفت: همیشه کار کردن با وی خوب است و وقتی متن را ارائه می کند حتی اگر متنش دیالوگ نداشته باشد باز تمایل به بازی در آن داریم. وی به بازیگر اهمیت می دهد و جلب رضایت وی کار سختی است، چراکه کارش به گونه ای است که باعث می شود از روز اول تمرین تا آخرین اجرا همچنان با نقش چالش داشته باشیم که در نهایت منجر به این می شود که در پایان کار چیزی به ما اضافه شود.

وی در خصوص ویژگی کاراکتر آئینه نیز تاکید کرد: شرایط و فضا در دنیا است و حتی بخشی از آن را خود نیز داریم، مثل رازهایی که مردم در دل دارند و حتی بخشی که سعی کردم در بازی با بهناز جعفری داشته باشم که ناراحتی را با خوشحالی بگذرانیم. آنچه جالب بود در این نقش این موضوع بود که آئینه هم یک شخصیت مستقل داشت.

«بیتا معیریان» نیز در ادامه این نشست خبری در خصوص اولین همکاری اش با گوران اظهار کرد: این سخت ترین تجربه ام بود. من آخرین فردی بودم که به گروه ملحق شدم. در این کار همواره به خودم و شخصیت نقش در نمایشنامه فکر می کنم و این مبارزه با خود است که بسیار خوب و دوست داشتنی است و شاید به اندازه 10 سال تجربه باشد.

«دایانا فتحی» نیز گفت: دو سالی است که گوران را می شناسم و فکر می کنم همکاری در این اثر برایم یک کلاس درس بوده است.

اگر فشارهای موجود روی گروه های تئاتر ادامه دار باشد این اثر ازآخرین گوران در خصوص بازی همزمان «ستاره پسیانی» در دو نمایش "شکلک" و "مرداب روی بام" که در این نشست رسانه ای حضور نداشت، اعلام کرد: وی برای نمایش "شکلک" زحمت زیادی کشیده و برای کارگردان کار، سخت است که بازیگر نمایشش را عوض کند بنابراین هماهنگ کردیم که تا آخرین صحنه ای که باید در صحنه حضور داشته باشد و بعد برای حضور در نمایش "شکلک" به تالار شمس برود.

معتقدم در تئاتر نمی توان تنها به فکر خود بود ولی امیدوارم با به پایان رسیدن اجرای "شکلک" بتوانیم وی را به طور کامل در کنار خود داشته باشیم.

وی با اشاره به دغدغه هایی که در حوزه تئاتر دارد، اذعان کرد: در چند سال اخیر کارهایم را به دلیل نظم حاکم در تماشاخانه ایرانشهر، در این مجموعه فرهنگی روی صحنه بردم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار