مدیرجهادکشاورزی شهرستان آمل، از آغاز اجرای طرح اصلاح نژاد و چندقلویی زایی در گله های گوسفند در دامداری های صنعتی این شهرستان با استفاده از نژاد روسي خبر داد.

سیدمرتضی امینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: در اجراي طرح اصلاح نژاد دام های سبک روستايي در ابتدا دو گله گوسفند با استفاده از اسپرم "رومانف روسي "در روستاي های "شاه محله "و "چائوسرمحله" شهرستان آمل اجرا شد.

وی افزود: در راستاي اجراي طرح اصلاح نژاد دام سبک با انجام اسفنج گذاري و هورمون تراپي و لاپروسکوپي (تلقيح مصنوعي) با اسپرم رومانف روسي با هدف ايجاد همزماني فحلي در دام و همزماني زايش در گله انجام شد.

مدیرجهادکشاورزی آمل به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد وادامه داد: دو قلوزايي و چند قلو زايي دام و بهبود در مديريت پرورش و تغذيه نژادهای گوسفند و در نهايت توليد بيشتر گوشت قرمز ، از اهداف مهم این طرح است.

امینی تصریح کرد: جداسازي قوچ ها از گله هاي منتخب و آماده شدن ميش ها جهت همزماني فحلي به تعداد 280 راس ميش به روش اسفنج گذاري انتخاب شد و مرحله اول اجراي اين طرح بعد از سپري شدن 12 روز اسفنج گذاري انجام و ميش هاي منتخب پس از 2 روز با اسپرم رومانف به روش لاپاروسکوپي تلقيح انجام می شود.

وی ابرازامیدواري کرد: پيش بيني مي شود، نتیجه زايش گله در اواخر شهریورماه اجرایی شود.

وی یادآورشد: فرايند نظارت در اجراي اصلاح نژاد دام هاي سبک (تلاقي زل با رومانف) بر اساس عقد قرارداد و همکاري مديريت جهاد کشاورزي شهرستان آمل و شرکت مشاوره اي نوآوران تا انجام زايش و ثبت درصد دوقلو و چندقلوزايي و وزن بره هاي متولد شده ادامه دارد./س

برچسب ها: اصلاح نژاد ، گوسفند ، آمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.