دكتر اعلاء الوان مدير سازمان جهاني بهداشت در دفتر منطقه مديترانه شرق به مناسبت روز جهاني بهداشت پيامي صادر كرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ متن اين بيانيه به شرح زير است:

امروز نه تنها مناسبتي براي بزرگداشت روز تأسيس سازمان جهاني بهداشت، بلكه موقعيتي براي توجه بيشتر به يك موضوع مهم بهداشتي در سطح جهان مي‌باشد. روز جهاني بهداشت در سال جاري روي بيماري‌هاي منتقله از ناقلين تاكيد دارد.

ناقلين، موجودات كوچكي هستند كه حامل بيماري از فردي به فرد ديگر و از مكاني به مكان ديگر مي‌باشند. اين موجودات سلامت ما را در خانه و هنگام سفر در معرض خطر قرار مي‌دهند. به عنوان مثال: مالاريا، دنگ و سالك همه توسط ناقلين منتقل مي‌شوند. به ويژه دو بيماري دنگ و مالاريا از آنجا كه موجب ابتلا به بيماري‌هاي جدي و حتي منجر به مرگ مي‌شوند، بسيار خطرناك هستند. اين بيماري‌ها توسط پشه منتقل مي‌شوند. سالك يك بيماري است كه توسط پشه خاكي ايجاد مي‌شود. 

سالك موجب بدشكلي افراد مبتلا به اين بيماري شده و اين گاهي منجر به دوري از جامعه و انزواي اجتماعي فرد مي‌شود. شعار روز جهاني بهداشت در سال جاري «گزش كوچك؛ تهديد بزرگ» است و هدف آن افزايش سطح آگاهي در مورد تهديدات ناشي از ناقلين و بيماري‌هاي منتقله از طريق ناقلين، تشويق خانواده‌ها و جوامع براي اقدام در جهت محافظت از خود مي‌باشد.

با تغيير و توسعه جهان اطراف و امكان سفر مكرر به كشورهاي ديگر تهديدات ناشي از اين گونه بيماري‌ها نيز تغيير مي‌كند. طي اين سال‌ها، برخي از اين بيماري‌ها در مناطقي كه قبلاً وجود نداشتند انتشار يافته و شيوع آنها در مناطقي كه قبلاً بوده‌اند تشديد يافته است.

تغييرات آب و هوا، حركت جمعيت، شهرنشيني كنترل نشده، وضعيت مسكوني نامناسب، فقدان آب آشاميدني سالم و بهداشتي موجب تشديد اين مسئله گرديده است. تاكنون به جز واكسن تب زرد؛ هيچ واكسني براي پيشگيري از بيماري‌هاي منتقله از ناقلين وجود ندارد. اما افراد مي‌توانند با تميز نگه داشتن محيط زيست، استفاده از ابزار محافظت شخصي مانند دور كننده حشرات و خوابيدن در پشه بند، پوشاندن ظروف محتوي آب، از بين بردن آب‌هاي راكد موجود در ظرف‌هاي استفاده نشده، گلدان‌ها، لاستيك‌هاي كهنه، شيشه‌هاي شكسته و آب روي پشت بام، از خود در برابر بيماري‌ها محافظت كنند. اين اقدامات پيشگيرانه مي‌توانند زندگي انسان‌ها را نجات دهند.

افراد جامعه نقش مهمي در اين زمينه به عهده دارند. به عنوان مثال، كمك به بالا بردن سطح آگاهي و سازماندهي به كمك‌هاي فني براي سمپاشي خانه‌ها و مكان‌هايي كه محل رشد و نمو ناقلين مي‌باشد. سازمان‌هاي غيردولتي، رسانه‌ها و صداهاي تأثيرگذار نيز نقش مهمي در ارتقاي سطح آگاهي و تغيير رفتار جامعه خواهند داشت.

بيش از همه دولت‌ها بايد نقش خود را در تضمين بهداشت عمومي، با انجام اقدامات لازم جهت پيشگيري، كنترل و حذف اين بيماري‌ها، ايفا كنند. آمادگي و پاسخ مناسب به همه‌گيري‌ها از جمله اقدامات ضروري است. من از دولت‌ها تقاضا دارم كه با تقويت نظام مراقبت و تشخيص و درمان به موقع و مناسب براي نجات جان انسان‌ها، دستيابي به اين امر مهم را امكان پذير و تضمين نمايند. سازمان بهداشت جهاني هميشه براي حمايت آماده است.

اما بخش بهداشت به تنهايي نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. همكاري بين‌بخش‌هاي مختلف براي كنترل ناقلين و محافظت مردم در مقابل بيماري ضروري است. وزارت بهداشت، كشاورزي، آبياري و شهرداري و همچنين جوامع، نياز به همكاري با يكديگر براي اجراي يكپارچه رويكرد مديريت ناقلين دارند. به اين ترتيب است كه مي‌توانيم در يك زمان با بيش از يك بيماري مقابله كرده و بر روي كاهش استفاده از مواد شيميايي براي كنترل ناقلين تمركز كنيم. يك رويكرد مشترك، تأثيرگذارتر، مقرون به صرفه‌تر، سازگارتر با محيط زيست و پايدارتر از زماني خواهد بود كه هر بخش به تنهايي و به طور مستقل كار كند.

ما نبايد اين ناقلين را دست كم بگيريم. بايد با استفاده از تجارب حاصله در گذشته، نسبت به تقويت تعهداتمان و افزودن تلاش‌ها براي كنترل و حذف اين بيماري‌ها در منطقه اقدام نماييم.

اجازه دهيد روز جهاني بهداشت را روزي براي افزايش تلاش‌ها جهت كنترل اين تهديد بسيار بزرگ كه در اثر نيش كوچك بوجود مي‌آيد بسازيم.

انتهای پیام/
برچسب ها: بهداشت ، ناقلین ، مالاریا ، سالک ، گزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار