يك كارشناس مسائل خانواده گفت: آداب معاشرت، اصول مشتركي داردكه با زندگي امروزي هماهنگ شده است و مي‌توان آنها را پايه ادب اجتماعي در بيشتر جوامع دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت‌الاسلام و‌المسلمين امين‌نيا در سلسله نشست‌هاي در محضر عالم آل محمد(ص) كه با عنوان «ادب از منظر امام رضا(ع)» به ضرورت مفهوم‌شناسي ادب، ادب بندگي و ادب در روابط اجتماعي پرداخت.وافزود: آداب معاشرت، بخشي از ادب اجتماعي فرد است كه خصوصيات اخلاقي، شخصيت دروني و تربيت خانوادگي فرد را در برمي‌گيرد.

اين محقق و پژوهشگر علوم ديني بيان كرد: در آموزه هاي ديني ما، بهترين و زيباترين آداب اجتماعي عنوان شده است و نمونه‌هاي اين آداب را در سيره حضرات معصومين(ع) مي‌توان مشاهده كرد.

امين‌نيا با بيان اينكه انسان اشرف مخلوقات است، اظهار داشت: خداوند متعال از انسان توقعي دارد كه حيوانات، ملائكه و جنيان ندارد لذا انسان بايد با بهره‌گيري از عقل ، شعور و فهم خود حقوق الهي را ادا كند.

وي در ادامه با استناد به روايتي از ائمه‌اطهار(ع) درباره حفظ آبروي مؤمن عنوان كرد: ريختن آبروي مؤمن و بي‌ادبي به او از گناهان كبيره است و اگر كسي در اين دنيا آبروي مؤمني را بريزد، خداوند متعال در قيامت آبروي آن شخص را مي‌ريزد.

انتهای پیام//س


برچسب ها: معاشرت ، ادب ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.