نظام حقوق مالکیت فکری در ایران نو پا نیست و پیشینه بیش از 80 سال دارد و در دو حوزه حقوق "مالکیت صنعتی و تجاری" برای حقوق طراحان و حقوق "مالکیت ادبی و هنری" برای حقوق مولفان، فعالیت می کند.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی "محمود صادقی" نایب رییس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران با بیان این مطلب گفت: یکی از چالش هایی که در زمینه حق کپی رایت در ایران وجود دارد این است که قانون گذار ایران از اثری که برای اولین بار در ایران منتشر شده حمایت می کند و آثاری که برای اولین بار در خارج از کشور منتشر شده باشد شامل این قانون نمی شوند.

وی با اشاره به برخی قوانین حقوق مالکیت ادبی و هنری افزود: اولین قانون در کشور ایران در زمینه حقوق مالکیت در سال 1304 با عنوان "ثبت علایم صنعتی و تجارتی" تصویب شد و در سال 1310 حقوق مولف و حق کپی رایت تصویب شد که بر اساس آن برای برخی اعمال از جمله "تکثیر غیر مجاز " آثار صاحبان مال فکری مجازات های عمومی در نظر گرفته شده است و این عمل را نوعی سرقت و جرم عنوان کرده اند.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: اولین قانون مربوط به حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان در سال 1348 و در سال 1352 قانون حمایت از حق ترجمه و تکثیر کتب، نشریات و آثار صوتی تصویب شد که بر اساس این دو قانون حوزه های مختلف حقوق مولفان و مصنفان پوشش داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس حقوق عنوان شده ، پدیدآورندگان آثار در دو حوزه مادی و معنوی صاحب حق هستند که از آن جمله می توان به حق مادی برای انتشار اثر در زمان حیات و 30 سال پس از مرگ صاحب اثر و حق معنوی،اخلاقی و رعایت حرمت اثر مولف اشاره کرد.

صادقی با اشاره به ماده 12 قانون حمایت از مالکیت فکری گفت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1389 حمایت از آثار پدید آورندگان آثار هنری و ادبی در جنبه مادی آن از 30 سال پس از مرگ مولف به حمایت پس از 50 سال از مرگ صاحب اثر افزایش یافته است.

وی با تاکید بر قانون تجارت الکترونیک در حمایت از آثار منتشر شده در فضای وب و سایبری و قانون مجازات کسانی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می کنند افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حمایت از مالکیت ادبی و هنری صاحبان آثار بر اساس ضمانت اجراهای قانونی که پیش بینی شده است برای اجرای این قوانین تلاش می کند.

این پژوهشگر حقوق مالکیت فکری ادامه داد: الحاق ایران به کنوانسیون برن موجب گسترش قلمرو حمایت از قانون کپی رایت می شود و اگر ضمانت اجراهای این حوزه با قاطعیت و سرعت انجام شود و با کسانی که قانون را نقض می کنند برخورد قاطع صورت گیرد بی تردید به اهداف قانون مالکیت فکری نزدیک می شویم.

وی با تاکید بر تلاش برای آگاهی عموم مردم و مولفان آثار نسبت به حقوق پدیدآورندگان گفت: در دستگاه قضایی کشور در این حوزه ضعف وجود دارد و تلاش برای آموزش برخی از افراد از جمله رابطین دادگستری و نیروی انتظامی از ضروریات است.

صادقی از جمله پیامدهای حمایت از آثار پدید آورندگان را تشویق آنان عنوان کرد و ادامه داد: حمایت از مالکیت فکری افراد موجب تولید آثار بهتر با کیفیت بالاتر و سود آوری برای سرمایه گذارانی که منابع مالی و انسانی خود را در این زمینه صرف می کنند می شود.

وی یکی دیگر از پیامدهای حمایت از آثار را ایجاد رقابت سالم در جامعه و جلوگیری از سوء استفاده های غیر منصفانه ذکر کرد.

وی با ابراز تاسف از ظهور پدیده ای به نام "کپی پیست" افزود: در حوزه دانشگاهی متاسفانه بسیاری از دانشجویان بدون ذکر منبع، آثار دیگران را کپی می کنند و این موضوع به جایگاه علمی کشور ضربه سختی می زند.

صادقی قوانین فعلی حاکم در حوزه حمایت از آثار فکری را نسبتا کافی دانست و اظهار کرد: این قوانین به روز نیستند و در برخی حوزه ها با موازین بین المللی فاصله داریم که برای روزآمدی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدد تایید قوانینی از سوی هیات دولت و مجلس است.

وی پیوستن به معاهده های بین المللی را ضروری دانست و افزود: از آنجا که بسیاری منتقد پیوستن به این معاهدات هستند ولی الحاق ایران به آن از جمله معاهده های "برن" (مالکیت آثار ادبی و هنری) و "رم" در تکمیل قوانین داخلی و اجرای خوب آن کمک زیادی می کند و مصالح ملی ما را تامین می کند.

نایب رییس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران برگزاری "همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط" از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از محورهایی که در این دوره از همایش به آن تاکید شده است "مدیریت جمعی"است که بر اساس آن مولفان، برای گرفتن حق خود از طریق واگذاری امور به مجامع جمعی اقدام می کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: کنوانسیون ، علمی ، حقوق ، معاهده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.