برنامه هایی که در سومین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان انجام شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، اکتشاف و بهره وری از معادن استان هم از نظر رییس جمهوری می تواند به توسعه استان کمک کند که در این باره روحانی اظهار داشت: در مرحله اول کشف، شناسایی و استخراج منابع ذی قیمت مس، طلا، روی، قلع و آهن با هشت گروه شناسایی اقدام خواهد شد.

گازرسانی آرزوی دیرینه این سرزمین محسوب می شود که روحانی خبر خوش حال کننده ای را به مردم منطقه داد و گفت: خط لوله گاز از منطقه ایرانشهر آغاز و به سمت زاهدان و خاش، چابهار و زابل می رود.

رییس جمهوری با بیان این که گاز تا سال 94 به زاهدان خواهد آمد، وعده دیگری هم به مردم زابل داد و آن هم احداث نیروگاه گازی در این شهر بود.

برنامه دولت برای شهرستان ایرانشهر هم آماده سازی مجتمع های پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی اعلام شد.

در این برنامه ها، راه آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی پیش خواهد رفت.

روحانی در عین حال به موضوع علم، فناوری و شکوفایی استعدادها توجه و بر رشد و شکوفایی شرکت های دانش بنیان در این استان تاکید کرد.

آب وهوای گرم و خشک که آب وهوای غالب استان سیستان و بلوچستان است، این استان را با کمبود جدی آب مواجه کرده است، رییس جمهوری بارها در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد و برای برطرف کردن این مشکل، جلسه دو جانبه خود با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان را یادآور شد.

روحانی با بیان این که رییس جمهوری افغانستان قول داد قراردادی را که در این زمینه داریم به طور دقیق اجرا کند، گفت: حق آبه از رودخانه هیرمند حق ماست و قراردادهایی که در این زمینه داریم باید عمل شود و فکر می کنم در این هفته ها هیاتی از افغانستان هم خواهد آمد.

رییس جمهوری راه حل نخست مشکل کمبود آب را دیپلماسی آب و راه حل دوم را آبیاری تحت فشار بیان کرد و نوید داد: 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله ای برای استفاده بهره ورانه از آب قرار خواهیم داد که اعتبار لازم برای اجرای این طرح 1500 میلیارد تومان است

احیای بازارچه های مرزی دیگر وعده روحانی به مردم استان سیستان و بلوچستان بود و با اشاره به گزارش وزیر کشور به میرجاوه خاطر نشان کرد: همه مناطقی که بازارچه های مرزی اش تعطیل و نیمه تعطیل بوده، احیا خواهد شد تا تجارت در این استان رونق بگیرد .

تثبیت شن های روان در این استان برنامه زیست محیطی دولت بود که رییس دولت تدبیر و امید بشارت داد: ما برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و ان شاء الله دولت این طرح را گسترش خواهد داد

تسهیل سرمایه گذاری در استان هم رویکرد دیگر دولت یازدهم بود که در این زمینه روحانی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی برای هر کس که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند، با تخفیف 4 درصد نسبت به استان های دیگر، وام در اختیار کارآفرینان قرار می دهد.

  انتهای پیام /س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.