تا چندی پیش اینجا خانه‌ی من بود اما اکنون خانه‌ی همه‌ی عاشقان صحنه و نمایش است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران ، کسانی که در تهران زندگی می‌کنند شاید یکبار یا چند بار به قیطریه رفته باشند، منطقه‌ای که در شمال شهر تهران واقع شده، من هم دیروز تصمیم داشتم به سمت بلوار اندرزگو و کوچه‌ی شهید احمدی بروم این آدرسی بود که  از شهرداری آن منطقه گرفته بودم؛ برای من بهترین مسیر برای رفتن به آنجا مترو بود به همین خاطر از مترو استفاده کردم و ایستگاه قیطریه پیاده شدم، وقتی از مترو بیرون آمدم سوار تاکسی شدم و بعد از عبور از بلوار اندرزگو وارد خیابان شهید احمدی شدم همینطور که به اواسط خیابان نزدیک شدم چشمم به بنایی خورد که با بقیه‌ی ساختمان‌های آسمان خراش اطرافش تفاوت بسیاری داشت چرا که این بنا همانند همه‌ی ساختمان‌هایی که این روزها در شهرمان می‌بینیم بلند و تکراری نبود بلکه حال و هوای گذشته و خانه‌های قدیمی با درهای بزرگ را داشت بله آن خانه، جایی نبود جزء خانه‌ی عزت‌الله انتظامی یا به قولی آقای بازیگر که 50 سال زندگی هنری خود را در این خانه سپری کرد اما حالا این خانه به مکان فرهنگی یا بهتر بگیم موزه تبدیل شده و قرار است از این به بعد میزبان مردم تهران و علاقه‌مندان به تئاتر باشد.

 

در چوبی بزرگ و دیوارهای کاه‌گلی مرمت شده به سبک خانه‌های یزدی من را بیش از بیش هیجان زده کرد که هر چه زودتر وارد خانه شوم وقتی وارد شدم همان حیاطی را دیدم که عزت‌الله انتظامی در روزهایی که دراین خانه بود درختان آن را آب می‌داد و در آنجا قدم می‌زد، اما اکنون حیاط قدیمی محل عبور بازدیدکنندگان خواهد بود بعد از ورودی اصلی ورودی دیگری بود که بر روی دیواره‌اش با خط خود آقای عزت‌الله انتظامی نوشته شده بود تا چندی پیش اینجا خانه‌ی من بود اما اکنون خانه‌ی همه‌ی عاشقان صحنه و نمایش است وقتی داخل رفتم مجسمه‌هایی از هنرمندان بزرگ کشورمان چون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمیله شیخی، علی کشاورز و جمشید مشایخی به چشم می‌خورد البته آنجا در گذشته محل نشست این هنرمندان با عزت‌الله انتظامی بود که اکنون نام این مکان را پاتوق هنرمندان گذاشته‌اند.
 

اتاق کناری شهرفرنگی بود که فیلم‌های عزت‌الله انتظامی در آن شهر فرنگ به نمایش درمی‌آمد و همچنین بر روی دیوار اسامی برعکس هنرمندان نوشته شده بود که در آینه‌ی روبه‌رو واضح بود البته اسامی نمایش‌های قدیمی از جمله خیمه شب‌بازی تعزیه خوانی و ... بر دیواره‌ی اتاق به چشم می‌خورد.
 
از این اتاق به فضای تودرتوی دیگری رسیدم که نامش آینه‌خوانی بود به همین منظور آینه‌هایی نصب شده بود که تصویر هزار چهره‌ی افراد در آن منعکس می‌شد و در کف آن نیز تئاتر به چند زبان دنیا نوشته شده بود.
 


از اتاق که خارج شدم با عبور از راهرو به در خروجی رسیدم و روبه‌روی خروجی در دیگری بود که با چندین پله به زیرزمین و سالن تئاتر راه داشت در این سالن قرار است نمایش‌هایی به صحنه رود و ظرفیت سالن تئاتر هم تقریبا حدود 100 نفر است.
 


آخرین جایی که رفتم پشت بام خانه بود که من را بسیار شگفت‌زده کرد چرا که روی بام را با چمن مصنوعی بسیار زیبا پوشانده بودند و این فضا به طوری محل قدم زدن و استراحت خواهد بود که کافی شاپ کوچکی هم در آن طراحی شده است.
 

به طور کل خانه موزه‌ی عزت‌الله انتظامی 538 مترمربع مساحت دارد و عملیات اجرایی‌اش از اسفند ماه سال 1391 آغاز شد و قرار است نیمه‌ی دوم اردیبهشت سال جاری با حضور چهره‌های مطرح هنری کشور و نیز مدیران ارشد شهرداری تهران به بهره‌برداری رسد.
















گزارش از عطيه آقابابايي




انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تمدني
۰۸:۵۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
جه جالب بود جقدر خونه عزت الله انتظامي باحال شده.
Iran (Islamic Republic of)
مينا
۲۰:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
بسيار كزارش خوبي بود ، جقدر خونه ي عزت الله انتظامي زيباشده اميدوارم اين ار موزه كردن خانه هاي هنرمندان ادامه يابد.
Iran (Islamic Republic of)
مهران اصلی
۱۹:۴۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
بسیار زیبا بود لذت بردم
خدا اقای انتظامی رو برای ما حفظ کنه الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۳۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
با وجود اینکه در محله قیطریه زندگی می کنم اما هیچ وقت نتونستم به زیبایی شهرم نگاه کنم این گزارش که اولش به خاطر عزت الله انتظامی خوندم فهمیدم مردم ما چقدر با ارزش و هنرهای قیمتی دارند ممنون از گزارش خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۱۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
خیلی خیلی خیلی عالی بود
ممنون از گزارش خوبتون
عزت الله انتظامی هیچوقت از یاد مردم ما نمیره
آخرین اخبار