ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده ، آرامش و امنیت غذایی حیوانات ، امسال برای نخستین بار پدیده چند قلوزایی حیوانات در منطقه حفاظت شده فارس را سبب شده است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت : همزمان با آغاز فصل زایش وحوش ، حکم ممنوعیت ورود به در مناطق حفاظت شده چهارگانه فارس صادر شد تا فضایی امن برای مهمانان نو رسیده تنوع زیست محیطی استان فراهم شود .

در نتیجه این امر و تأمین امنیت غذایی حیوانات موجب شد تا برای نخستین بار چندقلوزایی در حیواناتی نظیر کل ، بز ، قوچ و میش دیده شود .

وی ادامه داد: ذخیره شدن آب و غذا برای زیستمندان در کنار اقدامات حفاظتی ماموران محیط زیست باعث شده حیوانات منطقه به امنیت روانی و حفاظتی مناسب دست یابند که نتیجه آن پدیده کم نظیر دو یا سه قلوزایی در منطقه هرمود لارستان شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان کرد: با استقرار گشت های کنترلی محیط زیست در منطقه و خروج دامهای غیر مجاز و شتر، منابع آبی و علوفه برای زیستمندان هرمود ذخیره شده است.

وی افزود: هم اکنون فصل زایش وحوش در مناطق چهارگانه استان فارس فرا رسیده که از جمله زادآوری حائز اهمیت قوچ و میش ، کل و بز و آهوان و برخی از گوشتخواران و پرندگان در پارک ملی بمو، گوزن زرد در میانکتل ارژن و جبیر در نیریز و سایر حیوانات در مناطق حفاظت شده استان است .

این مسوول ادامه داد: به منظور جلوگیری از پراکنش وحوش در فصل زایمان و به منظور زاد آوری حیات وحش، کنترلهای مستمر و شبانه روزی ماموران اجرایی گارد محیط زیست صورت می گیرد تا فضای آرام و مطلوبی فراهم شود.

به همین تا انقضای فصل زایمان مجوز بازدید از زونهای حساس پارک ملی بمو و سایر مناطق حفاظت شده صادر نخواهد شد.

همچنین یگان حفاظت محیط زیست با برپایی چادر در مناطق حفاظت شده در ارتفاعات و مناطق حساس اقدام به حفاظت از مناطق می کنند .

در طول این مدت گروههای سیار یگان حفاظت محیط زیست استان فارس و پاسگاههای محیط بانی فعالتر و هوشیارتر از همیشه مناطق تحت حفاظت را حراست و کنترل خواهند کرد و از سودجویی و اقدامات خلاف قانون شکارچیان غیر مجاز به شدت جلو گیری خواهد شد.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، اقدامات امنیتی در طول این مدت پیش بینی شده تا مهمانان نو رسیده تنوع زیست محیطی استان در امنیت و آرامش روزهای آغازین تولدشان را تحت نظارت محیطبانان و کارشناسان تنوع زیستی و در کنار والدینشان بگذرانند.

وی با اظهار تاسف از ناآگاهی برخی افراد سودجو گفت: در صورت جداسازی نوزاد حیوانات از والدینشان در روزهای اول تولد، حیوان مادر در اثر عفونت غدد شیری جان خود را از دست می دهند و نوزاد متولد شده بدلیل عدم تغذیه از شیر مادر دچار سو تغذیه شده و رشد مناسبی نخواهد داشت.

به همین علت با شکارچیان و اشخاصی که مبادرت به زنده گیری حیوانات می کنند و این عمل غیر عاطفی و غیر انسانی را انجام می دهند برخورد خواهد شد ./

انتهای پیام/س

برچسب ها: پدیده ، چندقلوزایی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.