روزنامه لبنانی "لوریان لوژور" برکناری بندر بن سلطان را از راس دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان ناشی از فشار های آمریکا دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فرانسه زبان "لوریان لوژور" در اینترنت نوشت: تحلیلگران می‌گویند  کنار رفتن بندر بن سلطان از ریاست دستگاههای اطلاعاتی عربستان تحت فشار آمریکا صورت گرفته است اما این امر الزاما به معنای آن نیست که در موضع عربستان در خصوص سوریه که مصمم به برکناری بشار اسد از قدرت است، تغییری رخ داده باشد. 

به نوشته این روزنامه، در عربستان درباره کنار رفتن شاهزاده بندر که یکی از برادرزادگان ملک عبدالله است هیچ توضیح رسمی نداده‌اند و رسانه‌های رسمی این کشور فقط به این بسنده کرده اند که وی به درخواست خودش از این سمت کنارگذاشته شده است.  اما یک کارشناس سعودی که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد آمریکا از مدیریت پرونده سوریه توسط  شاهزاده بندر بیش از پیش خشمگین بود و از ماه دسامبر گذشته خواستار کنارگذاشتن او شده بود. 

بسیاری از تحلیلگران می گویند: شاهزاده بندر در تامین مالی، تسلیحاتی و متحد کردن شورشیان سوریه، در خط مقدم بوده است. اما وی با بی میلی واشنگتن مواجه بود که با تحویل سلاح‌هایی که قادر باشند در میدان نبرد موازنه را به نفع شورشیان تغییر دهند مخالفت کرد.

شاهزاده بندر که در زمان سفیر بودن در آمریکا به سبب ارتباطات تنگاتنگی که با دولت جمهوریخواهان داشت "بندر بوش" نامیده می‌شد پیش از کنارگذاشته شدن از سمتش در انتقاد از آمریکا کوتاه نیامد. وی حتی گفته بود که عربستان دیگر آمریکا را متحد اصلی خود نمی داند و در جستجوی حمایت از سوی فرانسه یا دیگر قدرتها خواهد بود.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند حمایت وی از افراطیون تهدید  "جهادی های سعودی" را برای عربستان افزایش داده بود.

اما تحلیلگران سعودی  می گویند برکناری شاهزاده بندر بر سیاست عربستان در خصوص سوریه تاثیر نخواهد گذاشت .

در پایان این گزارش آمده است: باید ببینیم چه کسی جانشین شاهزاده بندر بن سلطان خواهد شد. در حال حاضر معاونش  ژنرال یوسف بن علی الادریسی  انجام دادن وظایف او را عهده دار است. اما منابع آگاه عربستانی می گویند تصدی این سمت که از بیش از 30 سال پیش همواره در اختیار شاهزاده‌های رده اول بوده است به یکی از اعضای خاندان سلطنتی واگذار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار