به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند نور حضرت فاطمه سلام الله
علیها را پیش از آفرینش زمین و آسمانها آفرید. عرض شد: یا رسولالله! مگر
حضرت فاطمه علیهاالسلام از جنس آدمیان نیست؟ فرمود: او حور است در قالب
آدمیان. خداوند نور وی را در صُلب آدم به ودیعه گذاشت و از صلب من بیرون
آورد، هر گاه شوق بهشت میکنم، فاطمه را میبوسم. (1)
ابنعباس در
خبر مفصلی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل کرده که در ساق عرش نوری دیدم
که فروزنده بود مانند حوریان بهشتی. پرسیدم کیست؟ گفتند: این دختر،«انسیه
حوراء» است و او از میوههای بهشتی تکوّن یافته است.
حوریهای است به صورت انسیه و انسیهای است به معنی حوریه و چون درِ بهشت را گشودند، بوی حضرت فاطمه علیهاالسلام را استشمام کردم.
ابنعباس
در خبر مفصلی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل کرده که در ساق عرش نوری
دیدم که فروزنده بود مانند حوریان بهشتی. پرسیدم کیست؟ گفتند: این
دختر،«انسیه حوراء» است و او از میوههای بهشتی تکوّن یافته است. حوریهای
است به صورت انسیه و انسیهای است به معنی حوریه و چون درِ بهشت را گشودند،
بوی حضرت فاطمه علیهاالسلام را استشمام کردم.
مراد از حوریه این
است که مانند انسان و انسیه، به کدورات عالم طبع، آلوده نشده و چون ملکه
نوری است که به همه صور میتوان متشکل گردد.
اصل حورالعین، از طبیعت
ملک و نورانیت است و حضرت فاطمه، انسیهای است که به نورانیت و روحانیت
فرشتگان است. چون بشریت، مستلزم کثرت کثافات عنصری مادی است؛ حضرت فاطمه
انسیه حوراء از کدورت طبیعت بشری دور و منزه است و او موجودیت بین فرشتگان و
بشر است.
بدین جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را «انسیه حوراء» گفتند
که روح افزا و روح بخش و روح انگیز بود و در طینت سنخیتی او، کدورات و
پلیدی وجود نداشته است.
بدین جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را
«انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح بخش و روح انگیز بود و در طینت
سنخیتی او، کدورات و پلیدی وجود نداشته است.
«انسیه حوراء»؛ یک
فرشتهای به صورت ترکیب عنصری بشری است که در لطافت و ملاحت، حوراء و در
صورت، بشری بود که آلوده به پلیدیهای مادی نشده است.(2)
پینوشتها:
1- تفسیر الفرات، ص10.
2- کتاب فاطمة الزهرا"س" صاحب ولایت کبری، ص75.