کلستاتوم از جمله عفونت‌های گوش میانی بوده که از علائم آن می‌توان به کاهش شنوایی و ترشح عفونت از گوش اشاره کرد.

پدرام برقعی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کلستاتوم یکی از انواع بیماری‌هایی است که در عفونت‌های مزمن گوش میانی و ماستوتئید به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: تئوری‌های مختلفی برای پدید آمدن عارضه کلستاتوم وجود دارد اما مهم‌ترین علتی که در ایجاد آن دخالت دارد وجود بافت اپی کلیوم (پوست) در بین مخاط گوش میانی بوده که معمولا نباید این بافت وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: کلستاتوم می‌تواند به آهستگی رشد کرده و منجر به تخریب استخوان‌ها، ساختار‌ها و بافت‌های گوش میانی، استخوانچه‌ها و نهایتا اعصاب گوش میانی شود.

برقعی گفت: نوع  (مادرزادی) کلستاتوم نیز وجود دارد اما بالای ۹۰ درصد موارد، عارضه عفونت‌های گوش میانی است این عارضه ممکن است در هر سنی ایجاد شود اما معمولا آغاز آن از سن ۷ سالگی بوده و در سنین جوانی خود را نشان می‌دهد.

وی اذعان داشت: از جمله علائم کلستاتوم کاهش شنوایی، ترشح عفونت از گوش و در صورت پیشرفت درد و علائم دیگر کاهش شنوایی است این عارضه در افرادی که از نظر بهداشت عمومی مخصوصا خردسالان و کودکان ضعیف هستند و عفونت‌های مکرر بینی و سینوسی دارند بیشتر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: عفونت ، گوش ، درد ، شنوایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.