معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست گفت:چه تضمینی دارد که بعد از انتقال این آب پایدار بماند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران: پروین فرشچی در نشست خبری امروز درخصوص انتقال آب خزر به سمنان گفت: واقعا این طرح گریه‌آور است و می‌تواند تبعات خیلی بدی داشته باشد.  
 
وی ادامه داد: چه تضمینی دارد که این آب بعد از انتقال پایدار بماند این درحالی است که ما در کنوانسیون تهران تعهدات بین‌المللی داریم و اجرای این طرح تعهدات ما را زیر سوال می‌برد.  
وی ادامه داد: از طرفی دیگر این منابع عظیم در صورت انتقال تبعات منطقه‌ای هم خواهد داشت این درحالی است که تاکنون هیچ‌گونه مجوز و تعاملی از طرف وزارت نیرو با سازمان انجام نشده است.
 
* ایجاد جزایر مصنوعی نتیجه مدیریت دوگانه مناطق است 

این مقام مسئول با اشاره به اسکله سازی و جاده‌سازی در جزیره هندورابی گفت: این پروژه نیز یکی دیگر از نتایج دوگانگی مدیریت بین مناطق آزاد و مناطق تحت حفاظت است، نمونه دیگر آن متصل شدن جزیره  فاروبی به کیش و منطقه آزاد است.  
 
فرشچی ادامه داد: در این خصوص جلسه‌ای در خردادماه با مسئولان مربوطه خواهیم داشت.  
 
* راه‌اندازی گارد ساحلی در پهنه‌های آبی کشور 

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به کمبود نیروی محیط‌ بان در مناطق دریایی گفت: مناطق گسترده ما نیاز به نیروی بیشتری دارد.  در همین راستا سازمان اقداماتی کرده است که محیط بانان بیشتری را جذب کند. 

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با نیروی دریایی گفت: در همه‌جای دنیا گارد ساحلی ایجاد شده است، تفاهم‌نامه‌ای با نیروی دریایی داریم که در صورت امضا یکی از مفاد آن راه‌اندازی گارد ساحلی است.  

* فاضلاب انسانی بیشترین آلودگی ایران در دریای خزر است
 

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: در خزر خلیج فارس و عمان که مناطق مشترک است دنبال مقصر نیستیم چرا که نوع آلودگی‌ها متفاوت است. 

فرشچی ادامه داد: آلودگی که از طریق ایران وارد دریای خزر می‌شود منشأ آن فاضلاب انسانی است، زباله و کودهای کشاورزی می‌باشد.  
 
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های بین‌المللی گفت: در برنامه‌های همکاری دریای خزر که در سه فاز از سال 1998 آغاز شده است کشور ما همکاری‌های گسترده‌ای داشته که دستاورد آن امضای کنوانسیون تهران بوده است که پیرو آن 4 پروتکل داریم که تاکنون 2 پروتکل کنترل آلودگی نفتی و کنترل آلودگی ناشی از فعالیت در خشکی امضا شده است همچنین 2 پروتکل دیگر در ماه آینده در ترکمنستان امضا خواهد شد.  
 
وی با اشاره به فعالیت‌های ایران گفت: گشت‌های دریایی توسط  سازمان در سال‌های 2002، 2005 و اواخر 2015 نشان دهنده نقش فعال کشور ما بوده است در این بین کشورهایی همچون کویت هستند که پروتکل تنوع زیستی را که سالها قبل باید امضا می‌شد هنوز امضا نکردند.
 
انتهای پیام/  
 
 
 
 

برچسب ها: جزیره ، هندورابی ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار