سردار ذوالقدر از برگزاری رزمایش الی بیت‌المقدس چهارم و پنجم اردیبهشت در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار احمد ذوالقدر جانشین سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در نشست خبری "رزمایش بیت‌المقدس" این سپاه که در قرارگاه عملیاتی نصر برگزار شد، با اشاره به برگزاری این رزمایش در روزهای 4 و 5 اردیبهشت اظهارداشت: بسیاری از مجاهدان و شهیدان از سپاه تهران به جبهه‌ها اعزام شده و نام آنها با نام مقدس پادگان حضرت ولیعصر (عج) در این سپاه مزین است و امیدواریم به برکت خون شهدا به اهداف از پیش تعیین شده برسیم.

وی افزود: نگرش دفاعی جمهوری اسلامی ایران براساس دفاع همه‌جانبه و مردمی و مبتنی بر جهاد فی‌سبیل‌الله است و اساسا تفاوت جمهوری اسلامی با سایر نظامات دنیا در نیروهای مسلح همین است.

جانشین سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ تصریح کرد: اولا نیروهای مسلح ما تکلیف‌گرا هستند و عمل آنها جهاد فی‌سبیل‌الله است و به پاسداری از انقلاب اسلامی می‌پردازند که بنا بر فرموده امام واجب‌تر از نماز و اقامه نماز و اطاعت از سلسله‌مراتب فرماندهی آنها براساس هدایت‌پذیری است.

سردار ذوالقدر گفت: دومین تفاوت، مشارکت مردم در این امر است که بنابر قانون اساسی و به فرموده امام بزرگوار با تشکیل بسیج امنیت ملی نظام اسلامی به مردم گره خورده است یعنی علاوه بر حضور نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، مرزبانی، نیروی انتظامی و بخش‌های مختلف دریایی،‌ هوایی، زمینی و پدافند هوایی مشارکت مردم براساس کار ما است.

وی افزود: این کار از طریق بسیج انجام می‌شود یعنی آحاد مردم برای دفاع از جمهوری اسلامی سازماندهی می‌شود.

جانشین سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه سازماندهی، حفظ انسجام، آموزش و بکارگیری این بسیج را براساس لایه‌های مختلف داشته و انجام داده است.

سردار ذوالقدر تصریح کرد: برهمین اساس نام‌ها و فعالیت‌ها هرچند وقت یکبار تغییر می‌کند که براساس نوع امکانات سلاح‌ها و ابزارها به اهداف آشکار و پنهانش که لایه‌های دفاعی ما را شکل می‌دهند که براساس تهدیدات متصور این سازماندهی انجام می‌شود.

وی گفت: گردان‌های عاشورا، کوثر، امام علی (ع)،‌ امام حسین (ع)، فاتحین بیت‌المقدس و امداد و نجات در سپاه حضرت محمدرسول‌ الله (ص) تهران بزرگ هرکدام لایه‌های مختلف دفاعی را تشکیل می‌دهند که به غیر از گردان‌های حرفه‌ای و تیپ‌ها و لشگرها و یگان‌‌ها این فقط بخش بسیج سپاه پاسداران بوده و آموزش و تجهیزات و ماموریت هرکدام از آنها متفاوت است.

جانشین سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ افزود: رزمایش الی بیت‌المقدس با فرضیات متصور و یک عملیات واقعی براساس تهدید متصور با نام مقدس «مقاومت و ایستادگی حامیان ولایت- قدس سپاه محمد (ص) می‌آید» برگزار خواهد شد و پیام آن در نام همین رزمایش که توسط گردان‌های الی بیت‌المقدس انجام می‌شود وجود دارد.

سردار ذوالقدر با اشاره به اجرای آتش‌های سبک و نیمه سنگین به دلیل محدودیت جغرافیایی که در تهران وجود دارد تصریح کرد: 5 پهنه از تهران جاده کرج ابتدای حوزه سرزمینی تهران شهید انارکی، جاده سمنان شهید زیادیان، جاده دماوند و قرارگاه صاحب‌الزمان (عج) و دهکده مقاومت قرارگاه امام حسن (ع) محل برگزاری رزمایش خواهد بود.

سردار ذوالقدر افزود: 5 لشگر عملیاتی یک قرارگاه اصلی و 5 قرارگاه فرعی لشگرهای عملیاتی 27 محمدرسول‌الله تیپ حضرت زهرا (س) که با سابقه نام سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس بود لشگرهای عملیاتی آل محمد (س)، امام حسن (ع) و صاحب‌الزمان (عج) لشگرهای عملیاتی تهران و تیپ‌های دفاعی و امنیتی ما و قرارگاه‌های عملیاتی را در این رزمایش شکل می‌دهند.

وی با اشاره به استعدادویژه این لشگرهای عملیاتی تصریح کرد: به طور میانگین 10 گردان از این لشگرهای عملیاتی به علاوه 23 گردان امام حسین (ع) دراین رزمایش حضور دارند.

جانشین سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ افزود: گردان بیت‌المقدس گردانی کاملا مردمی و مردم‌پایه است که همه مدیران و ارکان آنها از مردم هستند و برای افزایش توان آنها بخشی از کادر گردان‌های امام حسین (ع) در رزمایش به آنها کمک می‌کنند و لشگر عملیاتی و کادرهای تیپ اول و تیپ دوم در اختیار رزمایش هستند.

سردار ذوالقدر با اشاره به اهداف متفاوت این رزمایش اظهار داشت: اول هدف آموزشی است که نیروی مردمی سازماندهی و تجلیل می‌شود و نیازمند آموزش و تمرین و ممارست است لذا آمادگی یگانی برای اجرای آموزش واقعی توان خود را براساس این آموزش دنبال می‌کند.

وی افزود: دوم توان به کارگیری سلاح‌های سازمانی است که سلاح‌ها آزمایش می‌شوند و مهمات رزمی که باآن سلاح‌ها تیراندازی می‌شود.
 
سردار ذوالقدر تصریح کرد: سومین هدف تمرین آموزش متناسب با ماموریت است و در زمان مقرر هر کسی کاملا به جغرافیا و حوزه سرزمینی و مسئولیت خود توجیح می‌شود و به لحاظ سرعت و زمان فقط کافی است برای اجرای ماموریت فراخوانی صورت گیرد.
 
جانشین سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ اظهار داشت: چهارمین هدف اجرای فشرده انواع تاکتیک‌های انفرادی است زیرا این‌ها یگان‌های مردمی هستند و آموزش دراز مدت میسر نیست لذا به صورت فشرده و کوتاه مدت برای تمرین تاکتیک‌های انفرادی به کار گرفته می‌شود.
 
سردار ذوالقدر با اشاره به اهداف نظامی و تاکتیکی رزمایش الی بیت‌المقدس گفت: اولین هدف مهارت در جابه جایی یگان‌ها،حمل و نقل و استقرار در موضع پدافندی است که هم سازمان متولی این کار همکاری می‌کند و هم سازمان‌هایی که از بیرون مشارکت می‌کنند و هم یگان‌ها این تمرین جابه جایی را به نوعی انجام می‌دهند که در زمان مقرر در جای خود باشند.
 
وی افزود: دومین هدف آموزش عملیاتی در عملیات غافلگیری برای مقابله با عدم غافلگیری در مقابل دشمن است لذا سناریوهایی در این رابطه با حضور نیروهای مردمی در نظر گرفته شده است.
 
جانشین سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ اظهار داشت: سومین هدف ایجاد راه‌های مواصلاتی فردی در صورت اشغال راه‌های اصلی یا مسدود شدن راه‌هاست که تمرین می‌شود چهارمین هدف عملیات کمین، ضد هلی برن علیه دشمن فرضی و پنجمین هدف تمرین اصول پدافند غیرعامل به عنوان یکی از نیازمندی‌های نیروهای مسلح است که در این جا تمرین می‌شود.
 
سردار ذوالقدر با اشاره به اهداف سازمانی این رزمایش گفت: از گفتن این اهداف معذوریت داریم اما خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران محترم می‌توانند با حضور در میدان رزم یک رزمنده را شکار کنند و آن اهداف را ببینند.
 
وی افزود: درخواست ما از رسانه‌ها این است که با توجه به این که همه دنیا نیروهای مسلح و ارتش‌های خود را می‌آورند که نجنگند لذا ابراز وجود، قدرت نمایی، مانور شهری و دفاعی و نشان دادن قدرت مردمی در مقابل تهدیدهای خارجی در این رزمایش خواهد بود و تاثیر قلم شما و شکار صحنه‌ها و نشان دادن آن‌ها نظام جمهوری اسلامی را بیمه خواهد کرد.
 
جانشین سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ اظهار داشت: امروز استکبار جهانی به طور دایمی شعار گزینه نظامی روی میز را می‌دهد بنابراین مردم ما باید پاسخ دهند زیرا نیروهای مسلح که آمادگی کافی دارند و توان آن‌ها قابل قیاس با دوران دفاع مقدس هم نیست.
 
سردار ذوالقدر افزود: همان طور که نیروهای مسلح با تلاش جوانان و خودکفایی هر روز صحنه‌های تجهیزاتی و تسلیحاتی و آمادگی خود را نشان می‌دهند و آن را منعکس می‌کنید این حضور و سازماندهی مردمی و داوطلب بودن اقشار مختلف اعم از دانش اموز، دانشجو، کاسب، پزشک متخصص و عمومی، مهندس، اصناف و همه قشرها که از وقت و امکان و اوقات فراغت خود می‌زنند و در خدمت سازمان قرار می‌گیرند را در رزمایش الی بیت‌المقدس نشان دهید.
 
وی گفت: این نقطه قوت بزرگی برای نظام اسلامی است و ما باید آمادگی مردمی خود را به رخ دنیا و دشمنان بکشیم.
 
جانشین سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ افزود: ممکن است در صحنه‌های حرفه‌ای محدودیتی داشته باشیم اما در صحنه مردمی این محدودیت وجود ندارد و می‌توانیم ان را به رخ دشمنان بکشیم.
 
سردار ذوالقدر تصریح کرد: علاوه بر اجرای رزمایش، تمرین و آزمایش می‌توانیم سازماندهی حضور شهری داشته باشیم.
 
وی اظهار داشت: قاعده نظامی‌ها این است که پس از مشخص کردن اهداف و سازماندهی به نقطه رهایی می‌روند و‌ آمادگی خود را نشان می‌دهند اما در اینجا برعکس است و به ترتیب فراخوانی، اعزام، آموزش، تمرین و سپس نقطه تجمع بزرگی در داخل شهر تهران خواهد بود.
 
جانشین سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ افزود: روز جمعه برای این که مزاحمتی برای مباحث ترافیکی نباشد این رزمایش در نظر گرفته شده که حجم عظیمی از 5 لشکر خیابان‌ها و محیط اطراف را اشغال می‌کند و در نهایت در خیابان حجاب بلوار حجاب نزدیک به یک کیلومتر از زمین مستقر می‌شوند که مقامات و مسئولان کشوری و لشکری نیز در آن جا حضور می‌یابند.
 
سردار ذوالقدر تصریح کرد: پس از سازماندهی میدانی یک سان خودرویی انجام می‌شود و بعد از پایان سان عزیزان داوطلبانه با هماهنگی ستاد نماز جمعه برای پیوند این رزمایش و تلفیق مشارکت مردمی که در رزمایش با تجهیزات نظامی حضور پیدا کردند در نماز جمعه نیز حضور خواهند یافت و در خیابان طالقانی، وصال شیرازی و قدس استقرار پیدا کرده و از نماز جمعه هم بهره‌مند می‌شوند.
 
وی افزود: قرارگاه خاصی برای خبرنگاران در ابتدای خیابان حجاب در نظر گرفته شده و خودروهای ویژه خبرنگاری برای استقرار و آمادگی آن‌ها و هم چنین خودروی سواری برای ساندیدن و تهیه خبر و حضور در نماز جمعه در نظر گرفته شده است.
 
وی گفت: سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در این رزمایش حضور دارند و خود ما نیز قرارگاهی داریم که در خدمت دوستان خواهیم بود.
 
سردار ذوالقدر افزود: انتظار من به عنوان شخصی که تجربه و مسئولیت در این کار دارد این است که این اقدام ما یک اقدام تبلیغی و مانوری است یعنی علاوه بر تمرین و سلاح و آتش و پدافند غیرعامل و کار تاکتیکی نیازمند هجمه تبلیغی است که این کار را منعکس کند.
 
جانشین سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ اظهار داشت: نگرش جمهوری اسلامی برای دفاع، رویکرد جهادی و مشارکت مردمی است لذا این یگان‌ها پنج لشکر همه از آهاد مختلف مردم هستند و ما به عنوان نیروهای مسلح فقط کار تجهیز و کمک به طرح‌ریزی و مانور آن‌ها را انجام می‌دهیم و بقیه کارها همه به عهده این نیروهای مردمی است.
 
وی با ابراز امیدواری به این که این آمادگی پاسخی برای دشمنان ما باشد تصریح کرد: هشت مدل از این گردان‌ها وجود دارد اما در این رزمایش فقط گردان‌های بیت‌المقدس ما هستند.
 
سردار ذوالقدر اظهار داشت: بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر در تهران بسیجی سازمان دهی شده وجود دارد که به غیر از آن افراد بسیجی هستند که دل و روح و جانشان با بسیج است اما ثبت نام نکرده‌اند یا کارت ندارند ‌و آن‌ها را حساب نکردیم.
 
جانشین سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ تصریح کرد: حضور گردان‌های بیت المقدس با اقشار مختلف در این رزمایش هم در پادگان‌ها و هم در خیابان حجاب می‌تواند به خوبی منعکس شود مثلا نوجوانانی مانند شهید فهمیده که به عنوان سمبل و بزرگ خود حساب می‌کنیم در میان این گردان‌ها کم نیستند ضمن این که آن‌ها دفاع مقدس و امام بزرگوار را هم ندیدند اما آمادگی‌شان کمتر از آن‌ها نیست لذا حضور پیر و جوان سنین مختلف تحصیلات و مشاغل مختلف در این رزمایش قابل انعکاس است.
 
وی افزود: سوم نمایش اقتدار و انضباط بسیج مهم است زیرا معمولا به ما بی‌ترمز هم می‌گویند اما اگر این انضباط به معنای لباس منظم و یکسان و ایستادن به یک خط است ما این کار را انجام می‌دهیم البته این موارد برای بچه‌های بسیج که در صحنه‌های سخت هر موقع لازم باشد می‌آیند تعیین کننده نیست اما این مشت نمونه خروار است و هم به صورت خود خوانده و با ابتکار خود می‌آیند و در این زمینه فرماندهان بسیج حضور دارند و ما نقشی نداریم بلکه خودشان هستند.
 
سردار ذوالقدر گفت: موضوع قابل انعکاس دیگر مدیریت و فرماندهی و جابه جایی در رزمایش است زیرا تحرک نیروهای مسلح جزو ویژگی های یگان‌هاست و سرعت عمل و دقت عمل و مسیریابی و ترابری را در دنیا تمرین می‌کند بنابراین ما می‌خواهیم این پنج لشکر این کار را انجام دهد و مدیریت و فرماندهی‌شان را به رخ دشمنان بکشند.
 
جانشین سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ با اشاره به این که این رزمایش مربوط به برادران است اظهار داشت: با توجه به این که دفاع برهمه واجب است برای خواهران نیز گردان‌های کوثر، پنج شنبه 11 اردیبهشت، رزمایش امداد و نجات را با 4 قرارگاه و با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط در 23 ناحیه تهران بزرگ پس از صحبت با آن‌ها و یادآوری‌های آموزشی برگزار می‌کنند که در این زمینه شهرداری، اورژانس، آتش نشانی وسوله‌های بحران همکاری دارند.
 
وی افزود: امداد و نجات محلی، حوادث طبیعی مانند زلزله و هم حوادث انسان مانند موشک باران و بمب باران را در برمی‌گیرد و با انجام این رزمایش آمادگی بانوان در مشارکت در امداد و انتقال و اسکان و گودبرداری و غیره نشان داده می‌شود.  
 
سردار ذوالقدر در پاسخ به سوالی مبنی بر تکرار این رزمایش‌ها در طول سال گفت: هر یک از این گردان‌ها بازده زمانی خود را دارند که نیمه اول سال 93 برای گردان‌های بیت‌المقدس است و در نیمه دوم سال نیز هر کدام از گردان‌ها پیش‌بینی تمرین و آموزش مداوم را دارند و فرماندهان و ارکان آن‌ها به صورت تخصصی و آموزش سلاح سبک و نیمه سبک و سنگین و نیز کلاس‌های بصیرت و عقیدتی سیاسی به صورت جداگانه دارند که بازاموزی کرده و این را در طول سال به اجرا می‌گذارند.
 
جانشین سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا رزمایش سایبری و جنگ نرم در رزمایش الی بیت المقدس اجرا می‌شود تصریح کرد: در اینجا صرفا رزمایش ما مقابله با تهدید سخت و دشمن خارجی با تیر و تفنگ و موشک است لذا رزمایش سایبری کاملا متفاوت است مانند رزمایش صالحین که در مصلی برگزار کردیم و آموزشی و بصیرتی بود و رزمایش‌های جداگانه است.
 
وی خاطر نشان کرد: ده گردان از گردان‌های بیت‌المقدس با همراهی 23 گردان امام حسین(ع) و 4 تیپ و یگان‌ها و لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در رزمایش الی بیت المقدس حضور دارند و هم چنین در ساندیدن به خاطر محدودیت مکان فقط پرسنل بسیج حضور دارند اما کادر ما در رزمایش و بحث آتش و غیره نیز حضور دارند.
 
گفتنی است سردار ذوالقدر از همه خبرنگاران برای عضویت در بسیج رسانه براساس داوطلب بودن مانند سایر اقشار دعوت کرد.

انتهای پیام /


برچسب ها: جانشین ، دفاعی ، جمهوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار