دویچه وله نوشت: خودداری کاخ سفید از صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل به ادعای دست داشتن وی در بحران گروگانگیری، اختلافی دیپلماتیک در برهه‌ای حساس است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دویچه‌وله در تحلیلی به قلم "اسپنسر کیمبال" نوشت : دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به افزایش فشارهای داخلی، از صدور روادید برای حمید ابوطالبی سفیر جدید ایران در سازمان ملل خودداری کرد. این تصمیم کاخ سفید با پروتکل های دیپلماتیک عادی مغایرت دارد. این اقدام ، پرسش هایی در مورد توانایی واشنگتن برای وتوی نماینده مورد نظر یک کشور در نهادی جهانی بوجود آورده است.

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته به خبرنگاران در واشنگتن گفت: با توجه به نقش ابوطالبی در حوادث سال 1979، که به وضوح برای مردم آمریکا اهمیت زیادی دارد، این صدور روادید برای آمریکا قابل قبول نیست.

"الی گرانمایه" کارشناس ایران در شورای روابط خارجی اروپا گفت تصمیم تهران مبنی بر انتخاب ابوطالبی ممکن است به لحاظ سیاسی عاقلانه نبوده باشد ولی جمهوری اسلامی با انتخاب وی به عنوان سفیر در سازمان ملل متحد ، قصد تحریک آمریکا را نداشته است.

گرانمایه به دویچه وله گفت : ایران قبلا ابوطالبی را به اتحادیه اروپا فرستاده و او به عنوان سفیر در کشورهای دیگر خدمت کرده بود.  سابقه ابو طالبی هرگز به این شکل که در آمریکا مطرح است مطرح نبوده است. من فکر می کنم واقعا ایران هرگز قصد تحریک کردن دیگران را نداشته است .

به گفته "گری سیک" کارشناس مسائل ایران، در واشنگتن، میراث بحران گروگان‌گیری عاملی مهم در سیاست آمریکا باقی مانده است.

سیک که در آن زمان مشاور اصلی کاخ سفید بود، گفت : در آمریکا این موضوع به یک فوتبال سیاسی تبدیل شد و من فکر می‌کنم دولت آمریکا به سادگی حاضر به قرار دادن میزان زیادی از سرمایه سیاسی در  مبارزه برای یک سفیر در این شرایط نیست.

تهران نیز به نوبه خود  از اینکه کسی غیر از ابوطالبی را به عنوان سفیر خود در سازمان ملل متحد انتخاب کند خودداری کرده است. جمهوری اسلامی به کمیته روابط با کشور میزبان شکایت کرده است نهادی که بر رابطه سازمان ملل با آمریکا نظارت دارد.

"حسین دهقانی" معاون ایران در سازمان ملل در نامه ای به این کمیته نوشت: این تصمیم دولت آمریکا در واقع پیامدهای منفی برای دیپلماسی چند جانبه بوجود می آورد ،  سنتی خطرناک ایجاد می کند و بر کار بین دولتی سازمان ها و فعالیت دولت های عضو آنها تاثیر منفی می گذارد.
  
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ایران، ابوطالبی یک بار قبلا در در دهه 1990 برای بازدید از سازمان ملل در نیویورک روادید دریافت کرده بود.

سیک که در دانشگاه کلمبیا امور بین المللی تدریس می کند گفت: حالا که این مشکل بوجود آمده، روشن است که او دوران بسیار سختی برای انجام شغل خود به عنوان سفیر در اینجا خواهد داشت. 

این اختلاف دیپلماتیک در سازمان ملل  بین ایران و  آمریکا در زمانی حساس روی داده است. 

به گفته "سر ریچارد دالتون"، سفیر سابق انگلیس در ایران، جمهوری اسلامی و آمریکا منافع مهمی دارند که مذاکرات هسته‌ای موفق شود.

دالتون با ارسال ایمیل به دویچه‌وله نوشت: اختلاف در مورد ابو طالبی از این جهت مایه تاسف است که موجب تقویت کلیشه‌های منفی در هر دو طرف می‌شود. در عین حال، این وضع به دورنمای توافق، لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار