کرمانشاه/

بیستون مرکز پایش آثار صخره ای ایران

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون, از مجموعه ثبت جهانی بیستون به عنوان مرکز پایش آثار صخره ای ایران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

 حسین راعی،گفت: امسال یک اتفاق بزرگ و ارزشمند در عرصه باستان شناسی کشور رخ داده و آن هم راه اندازی مرکز پایش آثار کشور در امور پایگاه های میراث جهانی است.

وی افزود: در این مرکز چهار پایگاه میراث جهانی کشور به عنوان پایلوت انتخاب شده که بتوانند کار پایش آثار مرتبط با خود را با جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا انجام دهند.

مدیر پایگاه جهانی بیستون گفت: بر این اساس پایگاه جهانی بیستون به عنوان مرکز پایش آثار صخره ای ایران، پایگاه جهانی گنبد قابوس به عنوان مرکز پایش آثار آجری ایران، پایگاه جهانی ارگ بم به عنوان مرکز پایش آثار خشتی ایران و پایگاه جهانی تخت جمشید به عنوان مرکز پایش آثار سنگی ایران شناخته شده اند.

راعی یادآور شد: همچنین مرکز اصلی پایش آثار ایران نیز که کارهای ستادی را انجام می دهد در محل کاخ موزه گلستان دایر خواهد بود.

این باستان‌شناس اظهارکرد: در قالب این طرح در مکانهایی که به عنوان مراکز پایش در نظر گرفته شده اند، دستگاه هایی نصب می شود که بتوانند کلیه مسائل و مشکلات و عوامل تهدید کننده آثار را همچون؛ سنجش میزان رطوبت، سنجش میزان آلودگی محیط و ... را چک کرده و نتایج را به صورت آن لاین به دفتر مرکزی در کاخ گلستان ارسال کنند که کارشناسان و متخصصان بعد از مشاهده نتایج بتوانند اقدامات نجات بخشی آثار را به درستی انجام دهند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: این کار بسیار ارزشمند از امسال پایه گذاری می شود که در ادامه به عنوان مثال مرکز پایش آثار صخره ای در بیستون بتواند دیگر آثار صخره ای کشور همچون تاق بستان و ... را تحت پوشش خود قرار دهد.

وی افزود: برای مجموعه بیستون در قالب این طرح پایش، دستگاه رطوبت سنجش و دستگاه قارچ زدا که از اثر صخره ای در مقابل حملات قارچی محافظت می کند، خریداری شده و در بیستون نصب خواهد شد/س
برچسب ها: بیستون ، صخره ای ، پایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.