به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ موضوع آتشسوزی اتوبوسهای اسکانیا از سال 92 در تیر رس پلیس و مسئولان قرار گرفت و تلخترین حادثه رانندگی در سال گذشته در شامگاه دوشنبه 18 شهریور ماه به وقوع پیوسته است و در این حادثه پس از آنکه دو دستگاه اتوبوس اسکانیا با هم برخورد میکنند به دلیل نقص فنی منجر به آتشسوزی شده و در این حادثه 44 تن کشته و 39 تن مجروح شدند؛ البته این تنها آتش سوزی اسکانیا نبوده و آخرین بار هم نخواهد بود.
اما پلیس راهور در اقدامی شمارهگذاری اسکانیا را مسدود کرد تا شاید این اقدام منجر بر آن شود تا اسکانیا نواقصش را سریعتر رفع کند.
اما علیرغم مهلتهای چند ماه پلیس، شرکت "عقاب افشان اسکانیا" قدمی از قدم برنداشته است و همچنان اسکانیا قربانبان زیادی میگیرد، این در حالی است که در سال 92 حدود 53 درصد کشتهها ناشی از تصادفات به اسکانیا اختصاص داده شده است.
اما اخیرا عباس زارعزاده، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مصاحبهای از نقش افراد ذینفوذ در پلاک شدن اتوبوسهای اسکانیا خبر داده و اظهار داشت؛ مدتی است که پلیس اعلام کرده که اسکانیا شماره گذاری نمیشود اما به نظر میرسد با ورود افراد ذینفوذ اسکانیا کماکان پلاک میشود البته این صحبت در حالی از سوی نماینده مجلس مطرح شد که حدود یک هفته قبل از آن عبدالله اکبری، مدیرعامل شرکت عقاب افشان در مصاحبهای به پلیس اتهام زده و گفته است که پلیس برای شرکت ما پروندهسازی کرده تا اتوبوسهایمان شمارهگذاری نشود .
مدیرعامل شرکت "عقاب افشان" در ادامه صحبتهایش اعلام کرده که وجود هر گونه نقص فنی در اتوبوسهای مونتاژ شده در شرکت عقاب افشان را تکذیب میکنم.
از طرفی به نظر میآید بخشی از صحبتهای مدیرعامل شرکت "عقاب افشان" مبنی بر عدم پلاک شدن اسکانیا صحیح است و از طرفی نیز بخش دیگر صحبتهایش مبنی بر عدم وجود نقص فنی اسکاینا کذب است؛ چرا که اگر این نواقص بر طرف شده چرا در روزهای پایانی فروردین در یک ساعت در دو نقطه از کشور اتوبوسهای اسکانیا دچار حریق شده است.
البته این پایان نتیجهگیریها نیست بلکه صحبتهای سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از سوی پلیس رد شده است و میبایست به این موضوع نیز اشاره کرد که تاکنون تمامی اتوبوسهایی که دچار حریق شدند مدل قبل از 90 ،91 است.
اما سوال اساسی از مسئولانی است که گاهی از این مسئولیت شانه خالی میکنند، چرا؟ چرا باید تاوان این نواقص را مردم بپردازند؟ چرا با مرگ دهها تن در
تصادفات اسکانیا کسی پاسخگو نیست؟
سازمان استاندارد گاهی برای منافعاش به آسانی اقدام به صدور گواهینامه
استاندارد میکند؛ و در این بین پلیس بارها برای حفظ جان مردم اعلام آمادگی کرده که میتواند مسئولیت تایید
استاندارد وسائل نقلیه را به عهده بگیرد اما این اتفاق رخ نمیدهد.
زمانی که خودروسازی گواهینامه استاندارد را اخذ کند دیگر پلیس حق دخالت ندارد
و با توجه به تاییدیه استاندارد پلیس ملزم به شماره گذاری هر وسیله نقلیهای است.
گزارش از: امیرحسین تشیعی
انتهای پیام/