فوق تخصص روانشناسی کار ایرانی مقیم اتریش گفت: بحران های جسمی روحی می تواند زمینه ساز شناخت و بروز توانایی های ویژه در افراد باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، دکتر سیمین بهرامیان در کنفرانس علمی سلامت روان در مدارس در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: بیماری های روان تنی در سنین نوزادی و کودکی، بزرگسالی و پیری متفاوت است.

وی تصریح کرد: انسان هیچ زمانی به اندازه نوزادی آگاه و هوشیار نیست ولی والدین متاسفانه با سیستم تربیتی خود، رفتار های او را تغییر می دهند.

فوق تخصص روانشناسی کار ایرانی مقیم اتریش، دلیل عدم قدرت تصمیم گیری فرد در بزرگسالی را کشتن غرایز فرد در کودکی دانست و ادامه داد: چون در کودکی موهبت الهی و خواسته های نوزاد تغییر داده می شود، فرد در بزرگسالی در بسیاری موارد قادر به تصمیم گیری نیست.

دکتر بهرامیان یادآور شد: نبود اطلاع کافی پزشکان در رابطه با بیماری های روان تنی و باور نداشتن بیماران به اینکه مسبب اصلی برخی از بیماری های شان مشکلات روحی روانی است، شناخت و درمان بیماری های روان تنی زمان بر و طولانی است.

دبیر علمی سمینار علمی یکروزه سلامت روان در مدارس نیز در این جلسه، آمار اختلالات روانی در مدارس را بالا عنوان کرد.

دکتر افشین احمدوند گفت: ایجاد رقابت فردی در بین نوجوانان به خانواده‌ها نیز سرایت کرده و باعث می‌شود تا یک طیف دانش‌آموز با اطلاعات تحصیلی بالا ولی بدون دانش عملی و دور از آموختن مسائل زندگی و اجتماعی روانه اجتماع شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اشاره به روبروبودن حدود 20 درصد کودکان کشور با مشکلات روحی افزود: براساس یک پژوهش انجام شده، بیش فعالی کودکان کاشانی حدود 10.7 درصد می باشد درحالیکه این آمار در جهان 2- 5 درصد است.

رئیس انجمن بازتوانی بهروان، نیز در این کنفرانس، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کارایی نداشتن فردی را سه منبع اصلی خارجی استرس بیان کرد.

دکتر حمید طاهرخانی، تغییر شرایط فیزیکی یا روانی کار، تغییر رفتارهای خود، استفاده از برنامه های متنوع برای بهبود وضعیت بدنی (ورزش و تغذیه مناسب)، روش های خاص آرمیدگی (شل کردن عضلات، تنفس عمیق و آهسته)، نحوه کنترل و استفاده از وقت را از جمله راهکارهای کاهش فرسودگی شغلی برشمرد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، نیز در این جلسه با اشاره به کم‌توجهی به سلامت روانی میان دانش‌آموزان در سال‌های گذشته اظهار داشت: در شهرستان کاشان شاهد تعامل مؤثری میان ارگان‌های مربوطه از جمله آموزش و پرورش کاشان و واحد بهداشت و روان دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای مقابله با این مشکل هستیم.

دکتر گودرز عکاشه تصریح کرد: آمار اختلالات بیش‌فعالی در کاشان بالاتر از درصد کشوری است و باید برای حل این مشکل تمام توان و تلاش خود را به کار بندیم.

وی افزود: مهمترین دوران شکل‌پذیری شخصیتی هر فرد دوران 9 تا 17 سالگی است که در این زمان دانش‌آموزان تحت تاثیر شرایط اجتماعی و فرهنگی پیرامون خود پرورش می‌یابند.

یکی دیگر از اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، نیز در این نشست با اشاره به کمال گرایی آموزشی، کلمه موفقیت را زیبا دانست و گفت: پرورش ذهن کمال گرا می تواند گاهی اوقات آسیب رسان باشد.

دکتر عبدا... امیدی، با اشاره به اینکه ذهن در فرهنگ شکل می گیرد، افزود: ذهن پرورش یافته زمانی احساس تمامیت می کند که کار به درستی انجام شود.

وی، سازگاری را همه جانبه عنوان کرد و تاکید کرد: کودکان موفق و سرآمد در زمان تحصیل، در بزرگسالی بیشتر با مشکلات روحی روانی روبرو می شوند و استرس های دوران کودکی زمینه ساز افسردگی دوران بزرگسالی است.

دکتر امیدی یادآور شد: ذهن کمال گرا نمی تواند احساس خوبی داشته باشد، زیرا به خواسته هایش نرسیده و دائم خود را منطبق می کند و در زمان مواجهه با نواقص دچار مشکل و ضعف می شود.

گفتنی است سمینار علمی یکروزه سلامت روان در مدارس با حضور 300 نفر از کارشناسان بهداشت روان، مشاوران و مربیان آموزش و پرورش و دانشگاه با هدف ارائه راهکارهای ارتقای سلامت روان در مدارس روز دوشنبه مورخ 1/2/93 در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.