مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت : تالاب «هشیلان» یکی از تالاب‌های بی‌نظیر در خاورمیانه و کم‌نظیر در جهان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


همتی گفت: بیش از 110 جزیره کوچک و بزرگ در این تالاب زیبا وجود دارد.

به گفته همتی، با توجه به ویژگی‌های زمین شناختی منطقه، این تالاب ساختارهای زمین شناختی ویژه‌ای داشته و نیازمند حفاظت، حراست و حمایت است.تمام این تصرفات شناسایی و 21 فقره پرونده در این خصوص تشکیل شده است.

همتی با اشاره به نقش تالاب «هشیلان» در مهار ریزگردها، گفت: تالاب‌ها به‌عنوان یک فیلتر طبیعی عمل می‌کنند و نقش مهمی در تولید اکسیژن دارند.

وی افزود: متاسفانه تالاب‌ها در کشور ما با از دست دادن ویژگی‌ها و مشخصه‌های خود به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند که تالاب‌های هامون و حورالعظیم نمونه‌های بارز این امر هستند.

به گفته همتی، در سال گذشته علی‌رغم وضعیت کم‌‌آبی استان کرمانشاه، تالاب «هشیلان» به حیات بیولوژیک خود ادامه داد و می‌تواند با کمک ذی‌نفعان و بخش‌های دولتی زنده بماند.

همتی تالاب «هشیلان» را یک فرودگاه بین‌المللی برای پرندگان مهاجر خواند و عنوان کرد: پرندگان مهاجری که قصد مهاجرت از مناطق سردسیر به گرم‌سیر را داشته، مدتی در این تالاب فرود می‌آیند.

این مسئول، سایت پرنده‌نگری «هشیلان» را یکی از منحصر به‌فردترین سایت‌های موجود در زمینه پرنده‌نگریبیان کردو تاکید کرد: سایت پرنده‌نگری «هشیلان» هم‌اکنون60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همتی خاطرنشان کرد: در سایت پرنده‌نگری «هشیلان» افراد با ویژگی‌های تالاب‌ها و نقش آن‌ها در محیط زیست و مهار ریزگردها آشنا می‌شوند و این محل یک لابراتوار زنده و طبیعی و آموزشگاه جانورشناسی برای دانشجویان است./س

برچسب ها: تالاب ، هشیلان ، ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.