خانواده، نقش اولیه در خود مراقبتی نوجوان و جوان دارد و آموزش سبک فرزند پروری را باید از دوران کودکی آغاز کرد.

محمدرضا کوششی، روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص شعار سومین روز هفته سلامت به عنوان (خانواده، خاستگاه، خودمراقبتی) گفت: خانواده نقش اولیه در خود مراقبتی جوانان دارد و این مسئله به دوران کودکی و نوع و مدل رفتاری والدین به عنوان سبک فرزند پروری بر می‌گردد که نقش آن را در دوران نوجوانی پر رنگ می‌کند. 

وی به نقش خانواده در اهمیت خود مراقبتی به جوانان اشاره کرد و افزود: اینکه خانواده از قبل چه میزان در حل مسائل و مهارت‌های استقلال به فرزند خود کمک کرده است و توانسته نوع انتقال، دانش آموزی و مهارت‌های زندگی و توانمندی برای حل مسائل و مشکلات را در همه مراحل همچون انتخاب رشته، شغل، همسر و... به جوان خود آموخت باشد، اهمیت دارد. 

کوششی با اشاره به اینکه زمانی که کودک به دوره نوجوانی و بلوغ می‌رسد، با یکسری مشکلات و تفکرات جدید روبرو است و در این میان خانواده باید به این نوع تفکرات خوش آمد گوید، تصریح کرد: نوجوان در این دوران پر از هیجانات ذهنی، عقاید و تفکرات تازه و جدید است که گاهی ممکن است در این میان استحکاکی بین رفتار والد و نوجوان پیش آید و خانواده باید به تفکرات نوجوان و جوان خود خوش آمد بگویند و از رفتار‌هایی همچون ایجاد تشنج و مقابله پرهیز کنند. 

این روانشناس در پایان توصیه کرد: نحوه کنترل کردن نوجوان خود را باید از دوران کودکی آموزش دهید تا زمانی که به دوره بلوغ رسیدند خودشان مراقب خود باشند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار