طبیعت گردی و گیاهان دارویی نطنز می‌تواند بعنوان برند گردشگری در ایران و دنیا معرفی شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی  باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ "سید حسین اعظم‌واقفی" تاریخ‌نویس و پژوهشگر نطنز در نشست خبری نخستین همایش و جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی که عصر امروز در دانشکده طب سنتی برگزار شد گفت: در نطنز چندین شهر تاریخی دارد مربوط به دوره‌های قبل از تاریخ ،اما تاکنون هیچ اقدامی در این شهرها صورت نگرفته است.
 
وی افزود: مهمترین اثری که از دوره تاریخی قبل از اسلام داریم قلعه‌ای بوده و هم قدمت ارگ بم در دوره  اشکانی، به همان صورت اولیه خود حفظ شده است.

اعظم واقفی تصریح کرد: در کوی افوشته هشت اثر تاریخی مربوط به دوره گورکانیان وجود دارند .

این تاریخ نویس و پژوهشگر نطنزی اظهار داشت: شهر نطنز پزشکان معروفی در زمینه طب سنتی دارد که این پزشکان داروهای گیاهی را به صورت مخلوط در معالجه‌ی بیماران استفاده میکردند.

وی ادامه داد: باید مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و طب سنتی و هم‌چنین حکمت‌سرای طب سنتی داشته باشیم.

اعظم‌واقفی بیان  کرد: باید مرکز آموزش عالی مربوط به طب سنتی داشته باشیم و نطنز به عنوان یک شهر نمونه سلامت معرفی شود.

محمدرضا شمس اردکانی دبیر شورای سیاست گذاری نخستین همایش و جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی در ادامه افزود: طبیعت گردی بخشی از گردشگری بوده و هم‌اکنون صنعت گردشگری پر درآمدترین صنعت در جهان تبدیل شده است.

وی افزود: هیچ جای دنیا به اندازه ایران به این  منابع طبیعی و فصول زیبا را یک جا ندارد. شهر نطنز به عنوان یکی از شهرهای ایران دارای جاذبه‌های بی‌نظیر فرهنگی، تاریخی و طبیعی است به همین منظور تصمیم گرفتیم جشنواره طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی را در این منطقه که استعدادهای ویژه‌ای دارد برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین هدف ما شناسایی ظرفیت‌های موجود در نطنز و معرفی آن بعنوان قطب گردشگری طبیعی به ویژه در موضوع طب سنتی است.

شمس اردکانی اظهار داشت: هم اکنون طب سنتی از طب غیر کلاسیک در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد، و از طب سوزنی به عنوان یک طب مکمل در همه جای دنیا استفاده می‌کنند.

رئیس دانشکده طب سنتی بیان کرد: 17 هزار جلد کتاب در دوره‌ی طب سنتی در ایران نوشته شده و طب سنتی ایران یکی از غنی‌ترین طب‌ سنتی دنیا و طبی بوده که هزار سال استمرار داشته به طوری که نزدیک به 600سال کتاب قانون ابن سینا در تمام دنیا تدریس می‌شده است.

وی افزود: برگزاری این جشنواره می‌تواند نقطه ‌شروعی برای معرفی طب سنتی و گردشگری طبیعت باشد.

انصاری استاد دانشگاه در ادامه افزود: در گردشگری رویدادها هستند که موجب تقویت این صنعت می‌شوند.

یکی از این رویدادها جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی، و گیاهان دارویی بوده که می‌تواند گردشگری در شهر نطنز را تقویت کند.

انصاری تصریح کرد: وجود گیاهان دارویی و توجه به طب سنتی می‌تواند برندی برای گردشگری نطنز باشد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: با توجه به این‌‌که در ماه اردیبهشت و خرداد بیشترین گردشگر خارجی وارد کشور می‌شود پس تعیین می‌شو د این گردشگران بتوانند از این جشنواره بازدید کنند.

گفتنی است: نخستین جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی 23تا 26 اردیبهشت در نطنز برگزار می‌شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار