وضعيت کنوني نشان مي‌دهد که اکثر کاربران اينترنت، از قيمت و کيفيت دسترسي به اينترنت در داخل کشور، ناراضي‌اند و از دو معضل گران‌فروشي و کم‌فروشي پهناي باند دسترسي به اينترنت شکايت دارند.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران به نقل از بايت؛ وضعيت سرعت و کيفيت اينترنت در کشور ما عمدتا نامطلوب است به همين دليل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوري‌هاي نوين مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي ميزان قيمت و کيفيت دسترسي به اينترنت در ايران را مورد بررسي قرار داد و در اين راستا گزارشي ارايه کرد.

در اين گزارش آمده است: دسترسي مطمئن، ارزان و با کيفيت به اينترنت و خدمات ارتباطي از عوامل اصلي موثر در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات کشورها است ولي وضعيت کنوني نشان مي‌دهد که اکثر کاربران اينترنت، از قيمت و کيفيت دسترسي به اينترنت در داخل کشور، ناراضي‌اند و از دو معضل گران‌فروشي و کم‌فروشي پهناي باند دسترسي به اينترنت شکايت دارند.

بررسي‌هاي اين گزارش نشان مي‌دهد که هر STMI پهناي باند اينترنت که به قيمت حدود 9 ميليون تومان وارد کشور مي‌شود، با خريد و فروش آن توسط واسطه‌هاي مختلف مانند شرکت ارتباطات زيرساخت، شرکت‌هاي ندا، شرکت‌هاي مخابرات استاني و شرکت‌هاي فراهم‌آور خدمات اينترنت، نهايتا با احتساب ضريب اشتراک‌گذاري به قيمت 232 ميليون تومان به دست کاربر نهايي مي‌رسد که 25 برابر قيمت اوليه آن است.

اين گزارش مي‌افزايد: گران‌فروشي پهناي باند اينترنت تنها معضل اين حوزه نيست، بلکه کم فروشي نيز رنج خريداران پهناي باند را افزون‌تر کرده است. در اين گزارش دو معناي کم فروشي پهناي باند، يکي به عنوان کمتر بودن سرعت واقعي نسبت به سرعت اينترنت خريداري شده و ديگري به عنوان عدم استمرار خدمت و قطع ارتباط و عدم برقراري ارتباط اينترنت، بررسي شده است.

اين کم فروشي‌ها علل مختلفي داردبه عنوان مثال هر واحد پهناي باند در بين هشت مشترک به اشتراک گذاشته مي‌شود و طبق مصوبه 152 کميسيون تنظيم مقررات بايد حداقل يک هشتم سرعت قرارداد منعقد شده با مشترک تضمين شود، اما در بيشتر مواقع اين سرعت از يک دهم ميزان تعهد نيز کمتر است. و يا مثلا هنگام خريد اشتراک اينترنت بين مشتري و شرکت فراهم آور خدمات اينترنت قراردادي منعقد مي‌شود که حتي نسخه‌اي از اين قرارداد به مشتري داده نمي‌شود و مشتري مدرکي براي پيگيري حقوق قرارداد خود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
در حال حاضر تعرفه های آسیاتک نسبت به تمام ISP های دیگه بهتره سرعتشم نسبتا خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
در هر ده دقیقه وبگردی ساده در اینترنت حدود 30mb از حجم دانلود من کم میشه. اینترنت رو مثلا ارزون کردید اینجوری جبران میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
نیازی به شکایت نیست بهترین راه اینه که پولاتو جمع کنی بری آلمان اینترنت 40M بگیری به پول ایران سالی 200 تومن ولی واقعا خالص 40 تا بهت میده
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۲۰:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
به جای اینکه هر سال پهنای باند اینترنت را افزایش دهید بیاد ضریب اشتراک را از یک به هشت به یک به پنچ و الی آخر ....
می گوید پهنای باند اینترنت امسال نسبت به پارسال افزایش داشته ولی اينترنت ما همان سرعت قبلی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
حالا ما موندیم کجا شکایتشون بکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Canada
سعید
۲۲:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
هیچی نمیخوایم فقط سرعت واقعی باشه الان من سرعت یک دارم با256 پارسالم فرقی نداره /هرخط مشترک بین 5/6نفر
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۲۱:۵۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
با سلام
بنده از اینترنت رایتل استفاده می کنم که سرعتش واقعا مزخرفه و مدام قطع و وصل میشه و هر چند وقت یه بار هم تعرفه جدید از خودشون در میارن.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۵۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
مسولین فقط وعده های واهی میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
سرعت اینترنت من شاید یک به دوازده باشد
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۷:۱۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام.یک سوال داشتم امیدوارم جواب بدهید.یک سال پیش اینترنتمو فعال کردم.ای دی اس ال مخابراته.سرعتش پایینه پایینه.هر روز میگفتن فردا درست میشه تا یک سال گذشت و سرعت همونه.الان گفتن سرعت همینی که هست و به شما دروغ گفتیم.میخاید یا نمیخاید.الان دوباره واسه ما یک برنامه درست کردن که میگن از ماه بعد دیگه اینترنت نامحدود نمیتونید بگیرید.فقط محدود.حالا ما موندیم کجا شکایتشون بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
Eli
۱۸:۱۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
دقیقاً!!
حالا سرعتش بیخیال هی قطع و وصل میشه!
البته من توو دانلود شبانه حتی سرعت 1مگ رو هم تجربه کردم ولی قطع و وصل شدنش روو اعصابه!
حالا شما هم میتونید برید از یه شرکت دیگه نت بگیرید ما هم این سری میخوایم از یه شرکت دیگه بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۲۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
دوست عزیز سلام منم مث شما ... اما من نمیتونم وایسم تا حقمو بخورن باور کن یه طومار واسه سازمان مقررات رادیویی نوشتم به این آدرس :
webadmin@cra.ir میل زدم بعد تقریبا 2 3 هفته بود از سرکار خسته اومدم دیدم از مرکز استان زنگ ردن که شما از این ISP شکایت دارید بفرمایید
منم گفتم بله همینطوره کلی کل کل و ....
قانع هم نمیشن متاسفانه الانم که الانه هم گرون میدن هم کم فروشی ... دیگه میخوام برم از جای دیگه بخرم ...
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۵۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
دوست من یه چیز رو یادت باشه اونم اینه که همیشه حق با فروشنده است
آخرین اخبار