"راهکار پایبندی دو گروه فلسطینی برای پیاده کردن مفاد توافقنامه" جدید شب گذشته (4 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "خالد قدومی" نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "راهکار پایبندی دو گروه فلسطینی برای پیاده کردن مفاد توافقنامه" جدید شب گذشته (4 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "خالد قدومی" نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خالد قدومی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا توافقنامه جدید همان توافقنامه‌ای است که در قاهره و پیش از آن در دوهه به توافق رسیده بود؟ گفت: در دور قبلی مذاکرات توافقنامه‌ توسط اسماعیل هنیه به امضا رسید. حماس از سال 2005 به دنبال آشتی ملی بود و ما به عنوان فرزندان فلسطین باید به دنبال وحدت باشیم.

وی اظهار داشت: برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های ملی دو ماه پیش تلاش کردند تا به تفاهم برسند تا کمیته فنی بین حماس و فتح تشکیل شد و مسائل و مشکلات موجود را ازمیان بردارند.

*اقدامات "محمود عباس" جهت تشکیل حکومت موقت

خالد قدومی با اشاره به گفته‌های ابومازن به عنوان رئیس تشکیلات  خودگردان فلسطین مبنی براینکه باید انتخابات به صورت سریع وزودهنگام در مدت 6 ماه برگزار شود،‌ گفت: ما براین اعتقاد بودیم که انتخابات بهتر است یک سال دیگر برگزار شود.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه پس از تلاش‌های به عمل آمده چرخه آشتی ملی به راه افتاد، خاطرنشان ساخت: کمیته‌های پنج گانه با دید مثبت از امروز آغاز به کار خواهند کرد و محمود عباس به عنوان مشاور برای تشکیل حکومت موقت اقداماتی را به عمل آورده است تا شاید "محمود عباس" به عنوان رئیس حکومت و یا نخست‌وزیر حضور داشته باشد.

*تشکیل حکومت موقت ظرف 5 هفته آینده 

خالد قدومی با بیان اینکه این حکومت موقت ظرف 5 هفته آینده تشکیل خواهد شد، ادامه داد: از خداوند می‌خواهیم این چرخه آشتی ملی ادامه پیدا کند.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا توافقنامه جدید در این مقطع زمانی به دلیل تحولات منطقه بوده است؟ افزود: ما در یک محیط بحران و پر از امواج متلاطم زندگی می‌کنیم.

وی با اشاره به تغییراتی که در فلسطین و همسایگان این کشور وجود دارد، افزود: مصری‌ها در قاهره با بحران‌هایی مواجه هستند که در این آشتی ملی بی‌تاثیر نبوده‌اند.

خالد قدومی با اشاره به اینکه در فلسطین از چند دستگی‌های موجود دیگر خسته شده‌ایم، ادامه داد: مردم فلسطین باید از دوباره خانه‌های خود را آباد کنند و این امر در سایه وحدت میسر خواهد شد.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تا چه حد ممکن است براین توافقنامه جدید جامه عمل پوشانده شود؟ افزود: نگرانی بزرگی درمنطقه وجود دارد و آن اینکه چرا توافقنامه‌ها تا به حال اجرایی نشده است و چه ضمانتی وجود دارد که این توافقنامه به مرحله اجرا برسد.

*همه رهبران گروه‌های فلسطینی باید در برابر اراده ملت فلسطین مسئولیت‌پذیر باشند

وی تنها ضمانت توافقنامه حماس و فلسطین را ملت این کشور دانست و عنوان کرد: امروزه پس از این توافقنامه مردم فلسطین می‌توانند کاملا شفاف اعلام کنند که چه کسی عامل چند دستگی‌ها و دیرهنگام بودن آشتی ملی بوده است.

خالد قدومی با بیان اینکه همه رهبران گروه‌های فلسطینی باید در برابر اراده ملت فلسطین مسئولیت‌پذیر باشند، ادامه داد: نباید به دنبال منافع حزبی و گروهی باشیم بلکه باید به دنبال منافع ملی در فلسطین حرکت کنیم.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه فلسطینیان دشمن جنایتکاری به نام رژیم صهیونیستی دارند، خاطرنشان ساخت: طی 65 سال گذشته این رژیم جعلی اقدام به کشتار مردم بیگناه فلسطین کرده است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات گروه‌های فلسطینی به جای اینکه مقابل دشمن صف‌آرایی کنند با خودشان درگیر می‌شوند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها چیزی را با خیال راحت به ما نخواهند داد پس بایدملت فلسطین به صورت یکپارچه عمل کند.

*اولویت ما فقط گفتگو و سازش نیست بلکه باید میان یکدیگر صلح ایجاد کنیم

خالد قدومی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای برطرف کردن خصومت رژیم صهیونیستی با گروه‌های فلسطینی چه باید کرد؟ گفت: اولویت ما فقط گفتگو و سازش نیست بلکه باید میان یکدیگر صلح ایجاد کنیم.

نماینده حرکت مقاومت اسلامی حماس در تهران با اشاره به اینکه نباید برای یکدیگر شروط تعیین کنیم، افزود: همه ما فرزندان فلسطین هستیم به طوری که اختلافات شخصی غیرقابل قبول است.

وی با بیان اینکه قطب‌نما باید به سمت مقاومت در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی بچرخد، ادامه داد: یاسر عرفات علی‌رغم اینکه سال‌ها پای میز مذاکره نشسته بود اما گزارش‌ها حکایت از این دارد که این فرد توسط اسرائیلی‌ها به واسطه خوراندن سم کشته شد.

*یاسر عرفات شریک ما در صلح بود

خالد قدومی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها به یاسر عرفات هم رحم نکردند، گفت: نباید به دشمن اعتماد کنیم زیرا یاسر عرفات شخصی بود که شریک ما در صلح بود.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با بیان اینکه کسی که تجربه‌های گذشته را تکرار می‌کند عقل ندارد، افزود: صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی خود را به عنوان انسان‌های متمدن ومدرن معرفی می‌کنند درحالیکه به دنبال سوء استفاده از سازش هستند.

*فلسطینیان نمی‌توانند با اسرائیل سازش کنند

خالد قدومی با اشاره به اینکه ما گام خوبی را برای وحدت برداشته‌ایم، ادامه داد: سازش با صهیونیست باید متوقف شود زیرا فلسطینیان نمی‌توانند با اسرائیل سازش کنند.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه باید دست به دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم سرنوشت فلسطینیان را به دست ملت این کشور تعیین کنیم، گفت: در سال 2006 و 2009 با وجود تمام محاصره‌ها در 33 هزار کیلومتر توانستیم ایستادگی کنیم.

*اشغالگران از بین خواهند رفت/ عوامل فشار بر سر فلسطین دیگر وجود نخواهد داشت

وی با بیان اینکه اشغالگران از بین خواهند رفت، افزود: انشالله عوامل فشار بر سر فلسطین دیگر وجود نخواهد داشت.

خالد قدومی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برخی از منابع خبری اعلام کردند که ممکن است حماس رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، آیا این مطلب درست است؟ گفت: به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خط قرمز به حساب می‌آید به گونه‌ای که نمی‌توان در این موضوع اجتهاد کرد.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با بیان اینکه ما به دنبال سیاست نیستیم، افزود: ما به عنوان یک انسان فلسطینی به دنبال به رسمیت شناختن این رژیم صهیونیستی نیستیم و هرگز این موضوع را قبول نخواهیم کرد.

*به رسمیت شناختن اسرائیل به معنای خودکشی همه فلسطینیان است

وی با اشاره به اینکه به رسمیت شناختن اسرائیل به معنای خودکشی برای همه فلسطینیان است، خاطرنشان ساخت: رژیم صهیونیستی از توافقی که بین فتح و حماس صورت گرفته، بسیار خشمگین است.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا رژیم صهیونیستی از آشتی ملی میان فلسطینیان خشمگین شده است؟ ادامه داد: رژیم صهیونیستی دشمن فلسطینیان است به طوری که این رژیم جعلی همیشه مواضع دشمنانه دارد.

خالد قدومی افزود: رژیم صهیونیستی در زمان پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مرتبا موج‌های منفی صادر می‌کرد و همچنین زمانی که توافقنامه هسته‌ای اخیر در ژنو با غربی‌ها صورت گرفت آنها به دنبال فرافکنی بودند. از دشمن توقعی جز دشمنی و جنایت نداریم لذا هرگز نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مخالف وحدت و توافق دو گروه فلسطینی است، ادامه داد: رژیم صهیونیستی به دنبال جنایت و کشتار است و با اسلام و انسانیت ضدیت دارد.

خالد قدومی با اشاره به اینکه مواضع آمریکا و غرب نامفهوم است، گفت: چینی‌ها مواضع خوبی را در قبال آشتی فلسطینیان اتخاذ کرده‌اند این در حالی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی هم نیز نسبت به توافقنامه حماس و فتح استقبال نشان داده‌اند.

*اسماعیل هنیه با رهبران ایرانی هم تماس خواهد گرفت

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه از کشورهای اسلامی چه انتظارهایی دارید؟ گفت: اسماعیل هنیه به عنوان نخست‌وزیر قانونی فلسطین با رهبران زیادی از کشورهای اسلامی و عربی پیرامون توافقنامه جدید تماس گرفته است، همچنین با رهبران ایرانی هم تماس خواهد گرفت، لذا  گزارش نهایی را به رهبران کشورهای اسلامی- عربی اعلام خواهد کرد.

خالد قدومی خاطرنشان ساخت: اسماعیل هنیه به عنوان نخست‌وزیر فلسطین از روسای کشورهای اسلامی و عربی خواستار است تا شبکه امنیت سیاسی- مالی را برای آشتی ملی فراهم کند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها و صهیونیست‌ها محمود عباس را در یوم‌الله تحت فشار قرار می‌دهند، گفت: ما به عنوان جهان عرب و اسلام باید تشکیلات فلسطین را مورد حمایت قرار دهیم.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه باید حمایت‌های سیاسی و مالی از حکومت جدید شود، گفت: از همه جهانیان و از همه آزادمردان انتظار داریم اجازه دهند تا ملت فلسطین خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

خالد قدومی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر باید به دنبال کمک به ملت فلسطین باشند تا آنها بتوانند به زندگی خود بپردازند، افزود: کسی نباید در امور داخلی فلسطین دخالت کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا از زمان دقیق برگزاری انتخابات در یوم‌الله و غزه اطلاع دارید؟ اظهار داشت: مرجعیت این توافقنامه همان توافقنامه قاهره و دوهه است این در حالی است که فقط به دنبال دستکاری در برخی از تاریخ‌ها هستیم.

*ضرورت فراهم ساختن بسترهای لازم جهت تشکیل حکومت موقت در فلسطین

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران ادامه داد: انشالله تا 5 هفته دیگر حکومت موقت در فلسطین تشکیل خواهد شد پس باید بسترهای لازم را برای این مهم فراهم کنیم.

خالد قدومی گفت: غزه دارای جمعیت یک میلیون و نیم نفری است این در حالی است که در طی 5-6 سال گذشته در محاصره قرار گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گذرگاه رفح بسته است، افزود: از برادران مصری خواستار بازگشایی این گذرگاه هستیم به طوری که اگر این حکومت تشکیل شود بسیاری از مشکلات می‌تواند مورد حل و فصل قرار بگیرد.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران خاطرنشان ساخت: برای همه مردم فلسطین و جهانیان غیرقابل قبول است که ملت فلسطین در آغوش صهیونیست‌ها قرار بگیرد به طوری که ما خواستاریم تا این توافقنامه عملیاتی و اجرایی شود تا دیگر چند دستگی وجود نداشته باشد.

* باید راهکار سیاسی برای فلسطین وجود داشته باشد

خالد قدومی با اشاره به اینکه باید یک راهکار سیاسی را پیش رو قرار دهیم تا بتوانیم با دنیا صحبت کنیم، افزود: صهیونیست‌ها هیچ گاه در آرامش قرار نخواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا برای بازگشایی رفح با مصر توافقاتی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: مصری‌ها تعهد خواهند کرد که به محض تشکیل حکومت موقت گذرگاه رفح باز شود.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه ما با برادران مصری همسایه هستیم و حتی روابط فامیلی میان فلسطین و مصر وجود دارد، افزود: باید به توافقنامه‌های اخیر پایبند باشیم.

*با تشکیل حکومت موقت گذرگاه رفح بازگشایی می‌شود

خالد قدومی ادامه داد: مصری‌ها با تشکیل حکومت موقت توافق خواهندکرد که گذرگاه رفح را بازگشایی کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید از اختلافات طائفه‌ای به وجود آمده عبور کنیم؟ اظهار داشت: طی سه چهار سال گذشته اختلافات طائفه‌ای میان امت‌ اسلامی به شدت افزایش یافته است به گونه‌ای که کشورهای مختلف از این موضوع رنج می‌برند.

*بیگانگان تخم فتنه مذهبی را میان امت اسلامی کاشته‌اند

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه باید به شناسایی کسانیکه به دنبال ایجاد فتنه طائفه ای و مذهبی هستند بپردازیم، افزود: بیگانگان تخم فتنه مذهبی را میان امت اسلامی کاشته‌اند.

خالدقدومی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال چند دستگی امت اسلامی- عربی است گفت: ما همه با هم برابر و دارای یک قبله واحد هستیم.

وی با بیان اینکه همه علوم سیاسی منافع سیاسی را مدنظر قرار می‌دهند، گفت: منافع امت عربی و امت اسلامی بر برادری و هماهنگی کامل میان کشورهای اسلامی، شیعه و سنی است.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه باید به خاطر آموزه‌های دینی با هم وحدت داشته باشیم، افزود: اختلافات ما امروزه منافع استبکار جهانی را در بر دارد.

خالد قدومی با بیان اینکه اختلاف هیچ گاه به نفع ما نیست، گفت: برخی از گروه‌ها به اسم گروه‌های اسلامی به قتل و کشتار مسلمانان دست می‌زنند که باید با این پدیده مقابله کرد.

وی با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های امت اسلامی را در یک برنامه قرار دهیم، افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته امت اسلامی کمتر به موضوع فلسطین پرداخته است به طوری که اسرائیلی‌ها در طی این مدت شهرک‌های صهیونیست‌نشین را گسترش دادند.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها به یهودی‌سازی بسیاری از مناطق فلسطین دست زده‌اند، ادامه داد: شاید خبر آشتی ملی اوضاع را بهتر از روز اول کند.

خالد قدومی با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه‌ها یهودی‌سازی قدس شریف و یورش به مسجدالاقصی را مورد پوشش قرار نمی‌دهند، ادامه داد: امروزه تهدیدات و خطرات نسبت به هویت جهان اسلام بسیار زیاد شده است زیرا اسرائیلی‌ها به دنبال این هستند که هویت جهان اسلام را به چالش بکشند.

*رژیم جعلی صهیونیستی مثل غده سرطانی به دنبال تجاوز است

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی غیرقابل اعتماد است، افزود: این رژیم جعلی مثل غده سرطانی به دنبال تجاوز است.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران با اشاره به اینکه جنبش حماس و مقاومت فلسطین همیشه اقدام به غافلگیری در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی می‌کنند، گفت: فلسطینیان هر روزه آماده رویارویی با دشمن هستد.

خالدقدومی با اشاره به اینکه نباید بگذاریم که امنیت کل جهان اسلام به خطر بیافتد، گفت: باید دست به دست هم دهیم تا در برابر اشغالگران مقاوم عمل کنیم زیرا اگر در برابر رژیم صهیونیستی نایستیم خطر بزرگی جهان اسلام را تهدید خواهد کرد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار