حجت الاسلام محمد رحیملو در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: تقلب به معنای دگرگونی و وارونه نشان دادن یک چیز است بر اساس همین معنای لغوی، تقلب مظاهر و مصادیق و اسم های گوناگونی می تواند پیدا کند تقلب در امتحان ، کم فروشی، گران فروشی، دروغ،احتکار، تهمت و ... از همین مصادیق است.
وی افزود: البته حق الله و یا حق الناس بودن این موارد هم با توجه به مصادیق باید مورد بررسی قرار باشد.
این کارشناس دینی تصریح کرد: دانش آموز یا دانشجویی که درجلسه امتحان تقلب می کند در واقع می خواهد به معلم و استاد بگوید که درست را خوانده است و بلد است این افراد به گناه حق الناس مرتکب شده و حق دیگرانی را که درس خواندهاند ضایع کنند و چه بسا بعدها به واسطه همین عمل به خود دیگران صدمه وارد خواهند کرد که این خود مقدمه ای است برای اینکه وارد انواع جرمها و بزه های دیگر شود.
حجت الاسلام رحیم لو گفت: کسی که دروغ میگوید مطلبی که درست نیست را واقعی نیست را واقعی نشان میدهد او با گفتن آن دروغ گذشته از اینکه اگر ضروری به فرد مقابل میرساند و مرتکب گناه حقالناس شده نیز موجبات بیاعتمادی افراد جامعه را نسبت به خود و دیگران فراهم میکند و این خود یک گست اجتماعی است.
وی تشریح کرد: منشا تقلب با توجه به مظاهر و مصادیق متفاوت است که همگی آنها به ضعف در ایمان به خداوند، عدم مسئولیت پذیری، ضعف در انگیزه و معاشرت، بیتوجهی به آثار عمل و .... بر میگردد که با این وجود آثاری اجتماعی را در پی خواهد داشت مصادیق این آثار اجتماعی با توجه به دامنه و بردعمل و صدماتی که میزند نیز متفاوت میشود.
این کارشناس دینی در ادامه گفت: اولیه صدمه و عواقب آن در این گونه اعمال ابتدا به حود فرد برگشته و در وجدان و روح و روان او تاثیر میگذارد نیز سبب سلب اطمینان، حتی خود او نسبت به دیگران میانجامد.
حجت الاسلام محمد رحیملو خاطر نشان کرد: سلب اطمینان، جدا شدن از پیوندهای اجتماعی، خانوادگی، جدا شدن از درگاه الهی خدا، پیامبران و آخرت، تکیه بر امکانات متزلزل و .... از آثار این گونه اعمال است.
انتهای پیام